Ilmoittaminen väärinkäytöksistä
Jokainen fingridiläinen sitoutuu noudattamaan työssään yhtiön toimintaperiaatteita, joiden perustana ovat Yhdistyneiden kansakuntien Global Compact -aloite sekä yritystoimintaa ja ihmisoikeuksia ohjaavat periaatteet. Varmistamme näiden periaatteiden mukaisen toiminnan toteutumista esimiestyössämme ja koko työyhteisön voimin.
Fingridin henkilöstön ja ulkoisten sidosryhmiemme käytössä on useita palaute- ja raportointikanavia. Henkilöstöä on ohjeistettu niiden käytöstä Fingridin intranetissä.
Ulkoiset sidosryhmät voivat lähettää Fingridille palautetta ja kysymyksiä koskien esimerkiksi kantaverkon toimintaa ja rakentamista kartalle kohdistettuna Karttapalautteessa tai yleisemmin sähköisellä palautelomakkeella.
Mikäli toiminnan epäillään olevan Fingridin toimintaperiaatteiden tai lainsäädännön vastaista eikä tietoa voi välittää suoraan Fingridin yhteyshenkilölle, käytössä on luottamuksellinen ja riippumaton ilmoituskanava. Kanava on tarkoitettu käytettäväksi väärinkäytös- tai rikosepäilyissä, jotka voivat koskea esimerkiksi kirjanpitoa, eturistiriitoja, korruptiota, arvopaperimarkkinoita tai muita taloudellisia epäselvyyksiä. Kaikki epäilyt periaatteiden vastaisesta toiminnasta tutkitaan luottamuksellisesti ja ammattimaisesti taaten yksityisyyden suojan. Varmistamme, että rikkeen ilmoittajalle ei aiheudu kielteisiä seurauksia.
Ilmoituskanavan SpeakUp-palvelua ylläpitää hollantilainen People InTouch –yhtiö, joka myös muuttaa puhelimitse vastaanotetut viestit kirjalliseen muotoon. Fingridissä ilmoituksia käsittelevät vaatimustenmukaisuudesta vastaava lakimies, lakiasiainjohtaja ja toimitusjohtaja.
Ilmoituskanavaan voi jättää ilmoituksen joko suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi. Sen voi tehdä nimettömänä, mutta suosittelemme jättämään yhteystiedot tapauksen tutkinnan edistämiseksi.
Ilmoituksen voi tehdä verkkolomakkeella täällä tai vaihtoehtoisesti soittamalla ja sanelemalla viestin vastaajaan (maakohtaiset maksuttomat puhelinnumerot löytyvät alta). Verkkopalvelussa kysyttävä tunnuskoodi on 70497.
Ilmoittaja saa tapausnumeron, jonka avulla voi myöhemmin kuunnella tai lukea Fingridin lähettämän vastauksen ilmoitukseen. Fingridin vastaus on saatavilla viimeistään 10 päivän kuluttua. Vastaus saattaa sisältää jatkokysymyksiä. Kaikki viestintä tapahtuu SpeakUp-kanavan kautta.
Maa |
Puhelinnumero |
Pääsykoodi |
AUSTRIA | 0800-295175 | 99977 |
BELGIUM | 0800-71365 | 03851 |
BOSNIA AND HERZEGOVINA | 080082872 | 19423 |
CANADA | 1-866-8181239 | 71876 |
CHINA | 4009901434 If you are calling with provider Netcom: 108007440179 If you are calling with provider Telecom: 108004400179 |
95322 |
CROATIA | 0800223069 | 26776 |
CZECH REPUBLIC | 800 900 538 | 81851 |
DENMARK | 80885638 | 40411 |
ESTONIA | 800 0044 208 | 11891 |
FINLAND | 08001-13031 | 70497 |
FRANCE | 0800-908810 | 00682 |
GERMANY | 0800-1801733 | 33569 |
GREECE | 0080044142695 | 29455 |
ICELAND | 800 8809 | 87265 |
IRELAND | 1800-552136 | 19614 |
ITALY | 800-787639 | 33746 |
KOREA (SOUTH) | 007984424261 | 28257 |
KOSOVO | N/A | 14182 |
LATVIA | 8000 2490 | 76135 |
LUXEMBOURG | 800-21048 | 53220 |
MONTENEGRO | +31 205043275 (paid number) | 62359 |
NETHERLANDS | 0800 0222931 | 35291 |
NORWAY | 800-18333 | 28956 |
POLAND | 008004411739 | 87822 |
PORTUGAL | 800-831528 | 58293 |
RUSSIA | 810 800 2626 9902 | 74833 |
SERBIA | 0800190078 | 54480 |
SINGAPORE | 1800-8232206 | 09754 |
SLOVAKIA | 0800004529 | 81515 |
SLOVENIA | 080080806 | 16739 |
SPAIN | 900-973174 | 02442 |
SWEDEN | 020-798813 | 77421 |
SWITZERLAND | 0800-561422 | 00643 |
TURKEY |
00800 448824369 |
67200 |
UNITED KINGDOM | 0800-1693502 | 44262 |
UNITED STATES | 1-866-2506706 | 11652 |