Anmälan om oegentligheter
Varje Fingridanställd förbinder sig att arbeta enligt bolagets uppförandekod, som bygger på Förenta nationernas initiativ Global Compact och på de principer som styr företagsverksamhet och mänskliga rättigheter. Vi säkerställer att uppförandekoden efterföljs i chefsarbetet och av alla medarbetare.
Fingrids personal och externa intressentgrupper har tillgång till flera feedback- och rapporteringskanaler. På bolagets intranät finns anvisningar för personalen om hur kanalerna skall användas.
Externa intressentgrupper kan skicka feedback och frågor till Fingrid om till exempel stamnätets funktion eller om byggverksamhet som berör stamnätet, och med vår karttjänst ange var det aktuella stället ligger. Mera allmänna kommentarer kan även skickas med vårt elektroniska feedback-formulär.
Finns det misstankar om att ett agerande står i strid med Fingrids uppförandekod eller med lagstiftningen, och informationen inte kan förmedlas direkt till Fingrids kontaktperson, kan man använda sig av en konfidentiell och oberoende anmälningskanal. Kanalen är avsedd för misstankar om missbruk eller brott som kan gälla till exempel bokföring, intressekonflikter, korruption, värdepappersmarknaden eller andra ekonomiska oklarheter. Alla misstankar om ett agerande som strider mot uppförandekoden undersöks konfidentiellt och professionellt för att garantera anmälarens integritet. Vi säkerställer att en anmälan om förseelse inte orsakar negativa följder för den som gjorde anmälan.
Anmälningskanalens SpeakUp-tjänst drivs av det holländska bolaget People InTouch, som också omvandlar anmälningarna som inkommit per telefon till skriftlig form. Hos Fingrid behandlas anmälningarna av en jurist som ansvarar för överensstämmelse med kraven, direktören för juridiska ärenden och vd:n.
En anmälan via anmälningskanalen kan göras på finska, svenska eller engelska. Anmälan kan göras anonymt, men vi rekommenderar att anmälaren lämnar kontaktuppgifter för att främja utredningen av fallet.
Anmälan kan göras med webbformuläret eller genom att ringa eller läsa in ett meddelande på telefonsvararen (nationella avgiftsfria telefonnummer kan du hittar nedan). Koden som efterfrågas i tjänsten är 70497.
Anmälaren får ett ärendenummer med vilket han eller hon senare kan lyssna på eller läsa det svar som Fingrid skickat. Fingrids svar finns tillgängligt senast inom 10 dagar. Svaret kan innehålla följdfrågor. All kommunikation sker via SpeakUp-kanalen.
Country |
Phone |
Access code |
AUSTRIA | 0800-295175 | 99977 |
BELGIUM | 0800-71365 | 03851 |
BOSNIA AND HERZEGOVINA | 080082872 | 19423 |
CANADA | 1-866-8181239 | 71876 |
CHINA | 4009901434 If you are calling with provider Netcom: 108007440179 If you are calling with provider Telecom: 108004400179 |
95322 |
CROATIA | 0800223069 | 26776 |
CZECH REPUBLIC | 800 900 538 | 81851 |
DENMARK | 80885638 | 40411 |
ESTONIA | 800 0044 208 | 11891 |
FINLAND | 08001-13031 | 70497 |
FRANCE | 0800-908810 | 00682 |
GERMANY | 0800-1801733 | 33569 |
GREECE | 0080044142695 | 29455 |
ICELAND | 800 8809 | 87265 |
IRELAND | 1800-552136 | 19614 |
ITALY | 800-787639 | 33746 |
KOREA (SOUTH) | 007984424261 | 28257 |
KOSOVO | N/A | 14182 |
LATVIA | 8000 2490 | 76135 |
LUXEMBOURG | 800-21048 | 53220 |
MONTENEGRO | +31 205043275 (paid number) | 62359 |
NETHERLANDS | 0800 0222931 | 35291 |
NORWAY | 800-18333 | 28956 |
POLAND | 008004411739 | 87822 |
PORTUGAL | 800-831528 | 58293 |
RUSSIA | 810 800 2626 9902 | 74833 |
SERBIA | 0800190078 | 54480 |
SINGAPORE | 1800-8232206 | 09754 |
SLOVAKIA | 0800004529 | 81515 |
SLOVENIA | 080080806 | 16739 |
SPAIN | 900-973174 | 02442 |
SWEDEN | 020-798813 | 77421 |
SWITZERLAND | 0800-561422 | 00643 |
TURKEY |
00800 448824369 |
67200 |
UNITED KINGDOM | 0800-1693502 | 44262 |
UNITED STATES | 1-866-2506706 | 11652 |