12.12.2017 19.27
Häiriöt, Ajankohtaista, Sähköjärjestelmä

Sähkökatko Fingridin verkossa Itä-Uudellamaalla ja Kymenlaaksossa

Kello 18.06 alkanut vika Porvoo - Ahvenkoski 110 kilovoltin voimajohdolla aiheutti sähkökatkon Itä-Uudellamaalla ja Kymenlaaksossa. Tämän hetkisen tiedon mukaan sähkökatkon vaikutusalueella on noin 20 000 taloutta tai muuta sähkönkäyttöpaikkaa. Vian selvitys on aloitettu ja tilannetietoja päivitetään tälle sivulle selvityksen ja korjaustöiden edistyessä.

Lisätietoja, erikoisasiantuntija Jani Pelvo, puh 040 519 5055.

Julkaistu klo 19.27, päivitetty ja tarkennettu klo 19.57.

Päivitys 12.12. klo 21.17:
Fingridin verkossa ilmennyt vika on paikallistettu ja sähköt palautettu alueen sähkönkäyttäjille kello 21.01. Vian korjaustyöt jatkuvat huomenna 13.12.

Päivitys 13.12. klo 9.45:
Vian kantaverkossa aiheutti tykkylumikuorman painosta katkennut ukkosköysi. Köyden katkeaminen aiheutti sähkökatkoksen myös alueellisessa 20 kilovoltin jakeluverkossa.

Päivitys ja tarkennus 13.12. kello 11.23:
Vika kantaverkkoon aiheutui tykkylumesta, joka kertyi voimajohtorakenteisiin. Lumipainoa kertyi sen verran, että voimajohtorakenne vaurioitui ja ukkosjohdin katkesi yhdeltä pylväältä. Ukkosjohtimen katkeaminen aiheutti sähkökatkoksen myös alueellisessa 20 kilovoltin jakeluverkossa.

Sähköt palautettiin kantaverkkoasiakkaille 12.12. illalla ja 20 kilovoltin jakeluverkon viimeisillekin asiakkaille 13.12. kello 10.00. Kantaverkkoon kohdistuneet viat korjataan lähiaikoina.