23.11.2017 14.15

Fingrid laski liikkeelle 100 miljoonan euron vihreän joukkovelkakirjan

Fingrid on osana rahoitusstrategiaansa luonut vihreille joukkovelkakirjoille viitekehyksen (Green bond framework), jolle se on saanut ulkopuolisen arvioijan CICEROn vahvistuksen. Velkakirjat lasketaan liikkeelle osana yhtiön Euro Medium Term Note -velkaohjelmaa ja ne listataan Lontoon pörssiin kuten yhtiön muutkin velkakirjat.

Green bond -viitekehyksen puitteissa yhtiö rahoittaa hankkeita, jotka liittävät Fingridin sähköverkkoon uusiutuvaa energiantuotantoa, vähentävät sähkön siirtohäviöitä tai luovat älykkäitä energiaa säästäviä ratkaisuja.

"Fingrid on suomalaisten kantaverkkoyhtiö, jonka missio on turvata asiakkaille ja yhteiskunnalle varma sähkö ja muovata tulevaisuuden puhdasta ja markkinaehtoista sähköjärjestelmää. Vastuullisuus on yhtiömme arvo, joten meille on luontevaa osallistua Green bond -markkinoille rahoittaaksemme pitkäaikaisia investointejamme, joilla on positiivisia ympäristövaikutuksia", sanoo Fingridin talous- ja rahoitusjohtaja Jan Montell.

Fingrid laski 23. marraskuuta liikkeelle 10 vuoden, 100 miljoonan euron vihreän joukkovelkakirjan, jonka kuponkikorko on 1,125 prosenttia. Lainan järjestäjinä toimivat SEB ja ING pankit. SEB toimi myös järjestelyn neuvonantajapankkina (green structuring advisor). Järjestely herätti laajaa kansainvälistä kiinnostusta ja laajensi yhtiön sijoittajakuntaa. Lainan osuus yhtiön kokonaisvelasta on noin 9 prosenttia.

Lisätietoja Fingridin englanninkielisiltä Green financing –sijoittajasivuilta: http://www.fingrid.fi/en/investors/Financing/greenfinancing

Jan Montell, talous- ja rahoitusjohtaja
puh. +358 30 395 5213 tai +358 40 592 4419