20.1.2022 13.40
Ajankohtaista, Sähköjärjestelmä

Sidosryhmäkokous HVDC-yhteyksien pätötehon muutosnopeus -metodologian muuttamisesta 4. helmikuuta

Pohjoismaiset kantaverkkoyhtiöt kutsuvat sidosryhmiä kokoukseen, jossa keskustellaan maiden välisten HVDC- eli tasasähköyhteyksien pätötehon muutosnopeus -menetelmien edellyttämistä muutoksista (SOGL Artiklan 137 mukaisesti). Nämä muutokset on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2023 toisella kvartaalilla.

Menetelmämuutokset ovat seurausta 15 minuutin tasepoikkeamanselvitysjakson (ISP) ja markkina-aikayksikön (MTU) toteuttamisesta päivänsisäisillä ja tasemarkkinoilla. Muutoksia tarkastellaan myös laajemmasta pohjoismaisen sähköjärjestelmän kehityksen näkökulmasta.

Pohjoismaiset kantaverkkoyhtiöt ovat keskustelleet rajoitusten tarpeellisuudesta sisäisesti ja keskustelevat aiheesta sidosryhmien kanssa 4.2.2022 klo 10.00–12.00. Sidosryhmien näkemykset ovat erittäin tervetulleita, ja keskustelujen perusteella kantaverkkoyhtiöt laativat mahdolliset muutokset menetelmään. Menetelmä on valmis julkiseen kuulemiseen keväällä 2022.

Sidosryhmäkokous järjestetään Teams-kokouksena englannin kielellä, rekisteröityminen: Anders.Moe@statnett.no. Lämpimästi tervetuloa!

Lisätiedot:

Marja Eronen, Fingrid Oyj