13.9.2016 15.00
Ajankohtaista, Projektit

Fingridin ELVIS-hanke päätökseen

Kantaverkkoa pidetään kunnossa ja kehitetään jatkuvasti. Omaisuuden hallintaa ja käyttöä varten tarvitaan tietojärjestelmäkokonaisuus, joka tukee toimintaa prosessien kaikissa vaiheissa omaisuuden pitkäaikaissuunnittelusta aina päivittäiseen käytön suunnitteluun ja kunnossapitoon.
Fingrid käynnisti vuonna 2006 projektin, minkä tavoitteena oli rakentaa toimintaa tukeva uusi tietojärjestelmäkokonaisuus. Järjestelmäkokonaisuus perustuisi tuotepohjaisiin ratkaisuihin.

Pitkän hankintaprosessin jälkeen päädyttiin vuonna 2012 ratkaisuun, joka koostuu kahdeksasta tuotteesta. Tuotteet on integroitu keskenään siten, että kantaverkon omaisuuden master data sijaitsee vain yhdessä sovelluksessa. Tämä omaisuuden hallintaa ja käyttöä tukeva uusi tietojärjestelmäkokonaisuus on nimeltään ELVIS (lyhennetty sanoista ELectricity Verkko Information System).

Kokonaisuuden ensimmäiset osat on otettu käyttöön syksyllä 2013 ja loput vaiheittain kesän 2016 aikana.

Valtava hankekokonaisuus yhdistää uusinta ICT-teknologiaa, yhtiön tietopohjaa sekä muuttaa yhtiön toimintatapoja. Hankkeen toteutus on herättänyt suurta kiinnostusta ympäri maailmaa.

Fingrid esittelee hanketta ELVIS Event -tapahtumassa Helsingissä 13.-14.9.2016. Tilaisuudessa on kantaverkkoyhtiöiden edustajia lähes 20 maasta.

ELVIS-kokonaisuuteen voi tutustua:

ELVIS-sivut löytyvät täältä.