Teollisuuden sähköntarve väheni 16 prosenttia vuonna 2009

Sähkön käyttö väheni taantuman vuoksi 7 prosenttia vuonna 2009. Teollisuuden sähköntarve väheni 16 prosenttia, muu kulutus oli yli kahden prosentin kasvussa, ilmenee Energiateollisuus ry:n Energiavuosi 2009 -tiedoista.

Sähkönkulutus kääntyi viime vuoden lopulla kasvuun, mikä viittaa taantuman pahimman vaiheen ohittamiseen. Joulukuussa teollisuuden sähkönkäyttö kasvoi vuodentakaisesta vastaavasta kuukaudesta ensi kerran kahteen vuoteen. Taantuma leimasi kuitenkin vahvasti vuotta 2009, ja sähkönkäyttö väheni seitsemän prosenttia.

Teollisuuden sähköntarve supistui viime vuonna 16 prosenttia. Samalla teollisuuden osuus Suomen sähkönkulutuksesta putosi 45 prosenttiin. Osuus on alempi kuin koskaan aikaisemmin. Määrällisesti teollisuuden kulutus painui viime vuonna alle vuoden 1997 tason. Suurin sähkönkulutuksen lasku oli metsäteollisuudessa. Syksyllä teollisuuden sähkönkulutuksen muutos osoitti, että teollisuudessa on tapahtunut selvä muutos parempaan. Joulukuussa teollisuuden sähkönkulutus oli jo kasvussa.

Viime vuonna asuminen ja maatalous käyttivät sähköstä noin 30 sekä palvelut ja rakentaminen noin 22 prosenttia. Siirto- ja jakeluhäviöihin meni sähköstä noin kolme prosenttia.

Sähkön tuonti Venäjältä nousi kaikkien aikojen ennätykseen. Myös ydinvoiman ja tuulivoiman tuotannoissa saavutettiin ennätykset. Sähkön ja lämmön yhteistuotanto väheni teollisuuden yhteistuotannon supistumisen myötä, ilmenee Energiateollisuus ry:n Energiavuosi 2009 –tiedoista.

Suomi käytti sähköä viime vuonna 81,1 miljardia kilowattituntia (terawattituntia, TWh), vähennys vuoteen 2008 oli 6,1 TWh eli 7,0 prosenttia. Lämpötilakorjattuna sähkönkäyttö väheni viime vuonna 8,5 prosenttia.

Sähkön ja lämmön yhteistuotanto (CHP) kattoi sähkön käytöstä viime vuonna lähes 30, ydinvoima lähes 28, vesivoima runsaat 15 sekä hiili- ja muu lauhdutusvoima yli 11 prosenttia. Tuulivoiman osuus oli 0,3 prosenttia. Sähkön nettotuonti kattoi 15,3 prosenttia sähkön käytöstä.

Lisätietoja: Energiateollisuus ry