Hikiä-Inkoo
| Hankkeen tiedot | ||
|---|---|---|
| Hankkeen tyyppi: | voimajohto | |
| Hankkeen tila: | YVA-menettely | |
| Sijainti: | Uusimaa, Häme | |
| Pituus: | 110 km | |
Kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj suunnittelee uutta 2x400 kilovoltin voimajohtoyhteyttä Hausjärven Hikiän ja Inkoossa sijaitsevan sähköaseman välille. Hanketta koskeva ympäristövaikutusten arviointimenettely on käynnissä. Johtoreitteihin on arviointiohjelmavaiheen palautteen perusteella tehty muutoksia, joilla tavoitellaan ympäristövaikutusten lieventämistä. Mukaan arviointityöhön on otettu myös uusia reittivaihtoehtoja. Arviointiselostus on valmistunut syksyllä 2025.
YVA-menettelyssä tarkastellaan voimajohtoreittejä noin 190 kilometriä, joista uudessa maastossa noin 90 kilometriä. Toteutuessaan voimajohto on noin 110 kilometriä pitkä. Voimajohtoalue levenee noin 27- 41 metriä ja uusi johtokäytävä on leveydeltään noin 62 metriä. Tarkasteltavalle voimajohtoreitille sijoittuvat kunnat ja kaupungit ovat Hausjärvi, Riihimäki, Hyvinkää, Nurmijärvi, Vihti, Siuntio, Lohja, Inkoo (maakunnat Uusimaa ja Häme).
Hikiän ja Inkoon välinen voimajohtoyhteys tarvitaan kantaverkolle asetetun käyttövarmuusvaatimuksen turvaamiseksi, kun sähkönsiirto kasvaa Suomen tavoitellessa hiilineutraaliutta vuonna 2035. Uudella voimajohtoyhteydellä turvataan kantaverkolle asetettu käyttövarmuusvaatimus ja pystytään säilyttämään sähkön hinta yhtenäisenä koko Suomessa, mitkä ovat Fingridin lakisääteisiä tehtäviä. Uuden kantaverkon sähkönsiirtoyhteyden avulla ja uusiutuvalla energiantuotannolla voidaan korvata Etelä-Suomen fossiilista tuotantoa ja vastata lisääntyvään sähkön kulutukseen. Lisäksi voimajohtoyhteys parantaa energiatehokkuutta vähentämällä sähkönsiirron energiahäviöitä.
Uuden voimajohtoyhteyden pohjoinen päätepiste on Hausjärvellä Hikiän sähköasema ja eteläisenä päätepisteenä on Inkoon sähköasema. Tarkasteltava voimajohtoreittiyhteys koostuu kolmesta reittiosuudesta:
Hikiän ja Passanmäen välillä tarkasteltavat voimajohtoreitit sijoittuvat pääosin uuteen maastokäytävään. Ohjelmavaiheen jälkeen reittejä tarkennettiin ja mukaan otettiin itäpuolelta kiertävä vaihtoehto, joka alkaa Hyyppärän kohdalta. Osuudella on myös teknisiä alavaihtoehtoja. Tällä osuudella tarkastellaan nykyisen rinnalle sijoittuvaa maastokäytävää noin 6 kilometriä ja uutta maastokäytävää noin 71 kilometriä. Tästä itäisen vaihtoehdon osuus on noin 26 km.
Passanmäestä Siuntion Kopulan asemalle uusi voimajohto sijoittuu suurelta osin nykyisen 400 kilovoltin voimajohdon rinnalle, sen eteläpuolelle. Voimajohtoreitti erkanee nykyisestä voimajohdosta neljässä kohdassa. Tällä osuudella tarkastellaan rinnalle sijoittuvaa maastokäytävää noin 14 kilometriä ja uutta maastokäytävää noin 20 kilometriä. Kahvimaan kohdalla on suunnittelualue, johtuen suunnitteilla olevasta maanottoalueesta ja voimajohdon tarkempi sijainti tällä osuudella tarkentuu jatkosuunnittelussa.
Kopulan asemalta Inkoon sähköasemalle saakka tarkastellaan kahta päävaihtoehtoa. Läntisempi vaihtoehto sijoittuu pääosin nykyisen 110 kilovoltin voimajohdon rinnalle, kiertäen Lohjan kautta. Täysin uutta maastokäytävää on hyvin vähän. Itäisempi vaihtoehto sijoittuu pääosin nykyisen 400 kilovoltin rinnalle, sen itä- tai eteläpuolelle. Uutta maastokäytävää on lähinnä Siuntion Karhujärven kiertävällä osuudella. Läntisessä vaihtoehdossa nykyisten rinnalle sijoittuvaa osuutta on noin 34 kilometriä ja uutta maastokäytävää on noin 11 kilometriä. Lisäksi nykyisen paikalle sijoittuva osuutta on noin 4 kilometriä. Itäisessä vaihtoehdossa nykyisten rinnalle sijoittuvaa osuutta on noin 31 kilometriä ja uutta maastokäytävää on noin 17 kilometriä.
Hankkeen toteuttamatta jättäminen ei ole mahdollista, koska sähkönsiirtoa ei voida tulevaisuudessa hoitaa nykyisellä kantaverkolla ja jo päätetyillä verkkoinvestoinneilla ilman haitallisia siirtokapasiteettirajoituksia tai vaarantamatta käyttövarmuutta.
Fingrid tekee päätöksen hankkeen jatkosuunnittelusta ja rakentamisesta YVA-menettelyn (2025-2026) jälkeen. Alustavan aikataulun mukaan voimajohdon rakentamisen edellyttämät maastotutkimukset ja yleissuunnittelu tehdään vuosina 2027–2029. Voimajohdon rakentamisen arvioidaan tapahtuvan vuosina 2029–2031.
Vaihekohtaiset tiedot
Lakisääteisen ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) ensimmäisessä vaiheessa on lokakuussa 2024 valmistunut voimajohtohanketta koskeva ympäristövaikutusten arviointiohjelma. Se on suunnitelma tarvittavista selvityksistä ja arviointimenettelyn järjestämisestä. Yhteysviranomaisena toimiva Uudenmaan ELY-keskus tiedotti arviointiohjelmasta. Hanketta ja arviointiohjelmaa esiteltiin kaikille avoimissa yleisötilaisuuksissa lokakuussa 2024. YVA yhteysviranomainen kokosi ohjelmasta annetut mielipiteet ja lausunnot ja antoi niiden perusteella oman lausuntonsa.
Johtoreitteihin on arviointiohjelmavaiheen palautteen perusteella tehty muutoksia, joilla tavoitellaan ympäristövaikutusten lieventämistä. Mukaan arviointityöhön on otettu myös uusia reittivaihtoehtoja, joiden maanomistajiin on oltu yhteydessä kirjeellä keväällä 2025.
Arviointityön tulokset on koottu arviointiselostukseksi. YVA-yhteysviranomaisena toimiva Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus kuuluttaa ympäristövaikutusten arviointiselostuksen asettamisesta nähtäville. Mielipiteet tulee toimittaa YVA-yhteysviranomaiselle kuulutuksessa ilmoitetun mukaisesti (3.11.-31.12.2025). Selostuksen tuloksia esitellään kaikille avoimissa yleisötilaisuuksissa:
Siuntio ti 18.11. klo 18, Sivistyskampus Siuntion sydän, auditorio Osoitteessa Puistopolku 2, 02580 Siuntio.
Hyvinkää to 20.11. klo 18, Laurea-ammattikorkeakoulun Hyvinkään kampus, Rauhala-auditorio osoitteessa Uudenmaankatu 22, 05800 Hyvinkää.
Ovet avautuvat klo 17.30. Tilaisuudessa voi keskustella Fingridin asiantuntijoiden, ympäristövaikutuksia arvioivan konsultin ja yhteysviranomaisen kanssa.
Palautetta voimajohtohankkeen suunnitteluun Fingridissä voi antaa tästä. Kartalla on esitetty alustavan reittisuunnittelun mukaiset voimajohtoreitit, jotka voivat vielä tarkentua. Voimajohtopylväiden paikat selviävät myöhemmin. Lakisääteisen ympäristövaikutusten arviointimenettelyn yhteysviranomaisena toimii Uudenmaan ELY-keskus ja yhteysviranomaiselle tarkoitetut lausunnot ja mielipiteet tulee esittää suoraan ELY-keskukselle kuulutuksen mukaisesti.
Voimajohtoreiteistä voi kysyä suoraan myös Fingridin reittisuunnittelun asiantuntijalta.
Lisätietoja:
Fingrid Oyj, vanhempi asiantuntija, ympäristö Tiina Seppänen p. 030 395 5164
Fingrid Oyj, vanhempi asiantuntija, voimajohtojen reittisuunnittelu Pasi Saari, puh. 030 395 5178
Fingrid Oyj, vanhempi asiantuntija, ympäristö Tiina Seppänen p. 030 395 5164
Fingrid Oyj, vanhempi asiantuntija, voimajohtojen reittisuunnittelu Pasi Saari, puh. 030 395 5178
Stamnätsbolag Fingrid Oyj planerar byggandet av en ny kraftledningsförbindelse på 2x400 kilovolt från Hikiä i Hausjärvi till elstationen i Ingå. Miljökonsekvensbedömningsförfarandet för projektet pågår. Ändringar har gjorts i ledningsvägarna baserat på feedback från utvärderingsprogramfasen för att minska miljöpåverkan. Nya ruttalternativ har också inkluderats i utvärderingsarbetet.
Beskrivning av projektet
I projektet utreds byggandet av en ny kraftledningsförbindelse på 2x400 kilovolt från Hikiä i Hausjärvi till elstationen i Ingå. Ledningssträckningarna som granskas i miljökonsekvensbedömning utgör sammanlagt ca 190 km, varav ca 90 km går i en ny terrängkorridor. Kraftledningen är ca 110 km lång när den är klar. Vid byggandet bredvid den nuvarande kraftledningsrutten breddas det nuvar ande kraftledningsområdet med cirka 27–41 meter. I den nya terrängkorridoren är kraftledningsgatan cirka 42 meter bred och kraftledningsområdet cirka 62 meter brett.
Granskade kraftledningssträckningarna är belägna i följande kommuner: Hausjärvi, Riihimäki, Hyvinge, Nurmijärvi, Vichtis, Sjundeå, Lojo och Ingå.
Kraftledningsförbindelsen består av tre avsnitt:
Ledningssträckningarna mellan Hikiä och Passanmäki går i huvudsak i en ny terrängkorridor. Efter programskedet preciserades rutterna och medtogs ett alternativ på östra sidan som börjar vid Hyyppärä. Det finns också tekniska underalternativ för detta av snitt. Här granskas en ca 8 km lång terrängkorridor parallellt med den nuvarande och en ca 71 km lång ny terrängkorridor. Av detta är det östra alternativets andel ca 26 km.
Från Passanmäki till elstationen i Kopula i Sjundeå går den nya kraftledningen till största delen parallellt med den nuvarande 400 kilovolts kraftledningen, på dess södra sida. Ledningssträckningen förgrenar sig från den nuvarande kraftledningen på fyra ställen. På det här avsnittet granskas en ca 14 km lång terrängkorridor parallellt med den nuvarande och en ca 20 km lång ny terrängkorridor. Vid Kaffelandet finns ett planeringsområde som hänför sig till planerad marktäkt och kraftledningens exakta läge på denna sträcka preciseras i den fortsatta planeringen.
Från elstationen i Kopula ända till elstationen i Ingå granskas två huvudalternativ. Det västra alternativet går i huvudsak parallellt med den nuvarande 110 kilovolts kraftledningen, via Lojo. Det behövs mycket litet av ny terrängkorridor. Det östra alternativet går i huvudsak parallellt med den nuvarande 400 kilovolts ledningen, både på dess östra och dess södra sida. Den nya terrängkorridoren är främst på avsnittet som går runt Björnträsk i Sjundeå. I det västra alternativet granskas en ca 34 km lång terrängkorridor parallellt med de nuvarande ledningarna och en ca 11 km lång ny terrängkorridor. Dessutom går en ca 4 km lång sträcka av kraftledningen på samma ställe som den nuvarande. I det östra alternativet granskas en ca 31 km lång terrängkorridor parallellt med de nuvarande ledningarna och en ca 17 km lång ny terrängkorridor.
Projektet kan inte lämnas därhän, eftersom elöverföringen inte i framtiden kan skötas med dagens stamnät och redan beslutade nätinvesteringar utan menliga begränsningar i överföringskapaciteten eller äventyrande av driftsäkerheten.
Uudenmaan ELY-centralen, som fungerar som kontaktmyndighet, informerade om utvärderingsprogrammet. Projektet och utvärderingsprogrammet presenterades vid offentliga möten I oktober 2024. Kontaktmyndigheten sammanställde de yttranden och åsikter som inkommit om programmet och gav sitt eget utlåtande till projektansvarig.
Ändringar har gjorts i ledningsvägarna baserat på feedback från utvärderingsprogramfasen för att minska miljöpåverkan. Nya ruttalternativ har också inkluderats i utvärderingsarbetet.
MKB-beskrivningen, som färdigställs i oktober 2025, innehåller information om kraftledningsprojektets påverkan på människor och miljö. Ruttalternativ har ändrats och kompletterats utifrån den respons som mottagits för att mildra effekterna. Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland, som fungerar som MKB-kontaktmyndighet, kungör att miljökonsekvensbeskrivningen ställs ut för påseende. Synpunkter ska lämnas till kontaktmyndigheten enligt vad som anges i kungörelsen.
MKB- beskrivningen är till påseende 3.11.2025–31.12.2025.
Presentationen av miljökonsekvensbeskrivningen
Projektet och miljökonsekvensbedömningens MKB-beskrivningen presenteras vid offentliga evenemang som är öppna för alla:
- Sjundeå ti 18.11. klo 18, Bildningscampuset Sjundeå hjärta, auditorium, Parkstigen 2, 02580 Sjundeå.
- Hyvinge to 20.11. klo 18, Laurea-yrkeshögskola Hyvinge kampus, Rauhala-auditorium, Uudenmaankatu 22, 05800 Hyvinge.
Du kan bekanta dig med kraftledningens rutter redan från och med kl. 17.30. Vid tillstälning kan man diskutera med Fingrids sakkunningar, den konsult som gjort miljöbedömningen och kontaktmyndigheten. Kaffe serveras.
Synpunkter på planeringen av kraftledningsprojektet hos Fingrid kan lämnas fram till slutet av utställningstiden för MKB-beskrivningen. På kartan visas ruttalternativ av den nya kraftledningsförbindelsen enligt planeringen i MKB-beskrivning, vilka ännu kan preciseras. Placeringen av kraftledningsstolparna klarnar senare. Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland fungerar som kontaktmyndighet för den lagstadgade miljökonsekvensbedömningsprocessen, och yttranden och synpunkter som är avsedda för kontaktmyndigheten ska lämnas direkt till ELY-centralen enligt kungörelsen.
Frågor om kraftledningsrutter kan ställas direkt till Fingrids specialsakkunnig av ruttplanering.
Mer information från Fingrid Abp:
Tiina Seppänen, miljö och Pasi Saari, ruttplanering, tfn 030 395 5000
Liitteet
- Yleisötilaisuuksien 18./20.11.2025 esitysmateriaali
- Ympäristövaikutusten arviointiselostus
- Liite 1. Karttasarja
- Liite 2a. Vaikutukset kartalla
- Liite 2b. Påverkan på kartan
- Liite 3. Yhteysviranomaisen lausunto ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta
- Liite 4. Vaikutusten merkittävyyden arvioinnissa käytettävät kriteerit
- Liite 5. Luontoselvitykset
- Liite 6. Maisema-analyysikartat
- Liite 7. Havainnekuvakooste
- Liite 8. Natura-arvioinnit
- Liite 9. Voimajohtohankkeen eteneminen
- Arviointiohjelma
- Liite 1. Karttalehdet
- Viranomaisen lausunto YVA-ohjelmasta
- Översättning utlåtande Fingrid Hikiä-Ingå
