Kristiinankaupunki-Nokia
Hankkeen tiedot | ||
---|---|---|
Hankkeen tyyppi: | Voimajohto | |
Hankkeen tila: | Suunnittelu | |
Sijainti: | Pohjanmaa, Etelä-Pohjanmaa, Satakunta, Pirkanmaa | |
Pituus: | noin 180 km |
Kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj suunnittelee uutta 400+110 kilovoltin voimajohtoyhteyttä Kristiinankaupungin ja Nokian välille. Tarkasteltaville voimajohtoreiteille sijoittuvat seuraavat kaupungit ja kunnat: Kristiinankaupunki, Karijoki, Isojoki, Kankaanpää, Karvia, Parkano, Ikaalinen, Ylöjärvi, Hämeenkyrö ja Nokia.
Voimajohtoyhteyden päätepisteinä ovat uudet sähköasemat Kristiinankaupungissa (Åback) ja Nokialla. Suunnittelun lähtökohtana on nykyisten voimajohtojen reittien ja johtoalueiden hyödyntäminen. Voimajohtoyhteys toteutetaan yhteispylväin siten, että 110 kilovoltin voimajohto sijoittuu 400 kilovoltin voimajohdon väliorteen. Kristiinankaupungin ja Isojoen välille suunnitellaan muista reittiosuuksista poiketen kahta rinnakkaista 400+110 kilovoltin voimajohtoyhtyettä.
Kristiinankaupungin ja Nokian välinen voimajohtoyhteys tarvitaan kantaverkolle asetetun käyttövarmuusvaatimuksen turvaamiseksi, kun sähkönsiirto kasvaa tavoiteltaessa hiilineutraalia Suomea vuonna 2035. Myös sähkön hinta pystytään säilyttämään yhtenäisenä koko Suomessa. Nämä ovat Fingridin lakisääteisiä tehtäviä.
Fingrid on valinnut jatkosuunnitteluun etenevät reittiosuudet elokuussa 2024.
Kristiinankaupungin ja Isojoen välisellä osuudella suunnittelua jatketaan Pyhävuoren pohjoisen reittivaihtoehdon mukaisesti erityisesti vedenoton huomioimiseksi. Lapväärtinjokilaaksossa jatkosuunnitteluun etenee pohjoinen nykyisen voimajohdon rinnalle sijoittuva reitti. Ohrikylässä vaikutuksia asutukselle ja luontokohteille lievennetään rakentamalla uusi voimajohtoyhteys pohjoisimmalle kiertoreitille.
Välillä Isojoki-Kankaanpää suunnittelu jatkuu YVAn täydentämisen yhteydessä muodostetun puolta vaihtavan johtoreitin mukaisesti, jotta voidaan huomioida sekä luontokohteita että Sarviluoman asutusta. Fingrid selvittää reitin toteuttamismahdollisuuksia yhdessä tuulivoimatoimijan kanssa. Alun jälkeen reitti sijoittuu nykyisen voimajohdon eteläpuolelle aina Kankaanpäähän asti.
Kankaanpään ja Karvian välisellä osuudella jatkosuunnitteluun etenevät Katkonkylän ja Nauhanevan alueilla nykyisen voimajohdon rinnalle sijoittuvat eteläiset reitit. Kauramaan alueella on varmistunut, että uusi voimajohto voidaan rakentaa nykyisen voimajohdon pohjoispuolelle. Tämä YVAn täydentämisen yhteydessä muodostettu vaihtoehto turvaa liito-oravan suojelua ja huomioi alueen asutusta kokonaisuutena.
Karvian ja Parkanon välillä jatkosuunnitteluun etenee pohjoinen reitti, jossa uuteen maastokäytävään sijoittuva osuus on suunniteltu Alkkianvuoren ja Kuivasjärven pohjoispuolelta Iso Vakerinmäelle. Reitti on perusteltu hankealueen asiakastarpeiden ja kantaverkon pitkän aikavälin kehittämisen mahdollistamiseksi. YVAn täydentämisen yhteydessä reittiä tarkistettiin kahdessa kohdassa luontokohteiden huomioimiseksi.
Välillä Parkano-Nokia suunnittelu jatkuu Poikkeusjärven alueella asutusta huomioivan läntisen reitin mukaisesti. Reittiä tarkistettiin YVAn täydentämisen yhteydessä helpottamaan elinkeinotoiminnan jatkumista. Myös Pinsiönkankaan, Hangaslammien ja Alinenjärven alueilla suunnittelua jatketaan läntisillä reiteillä, jotka ovat tehtyjen arviointien ja saadun palautteen perusteella ympäristövaikutuksiltaan lievempiä. Alinenjärven alueella reittiä on tarkistettu länteen Kaakkurijärvien linnustovaikutusten lieventämiseksi.
Uuden johdon sijoittumiseen voi kokonaisuudessaan tutustua kartalla täällä.
Hankkeen jatkosuunnittelu etenee maastotutkimuksilla, joiden perusteella määritetään tarkempi johtoreitti ja voimajohtopylväiden sijainnit. Maanomistajiin ollaan yhteydessä henkilökohtaisesti. Voimajohdon rakentaminen ajoittuu johto-osuuksista riippuen vuosille 2026 - 2029.