Seinäjoki-Hirvisuo
| Hankkeen tiedot | ||
|---|---|---|
| Hankkeen tyyppi: | Voimajohto | |
| Hankkeen tila: | YVA-menettely | |
| Pituus: | noin 116 kilometriä reittivaihtoehdosta riippuen | |
Kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj suunnittelee uutta 400+110 kilovoltin voimajohtoyhteyttä Seinäjoen ja Kokkolan Hirvisuon sähköasemien välille. Tarkasteltavat johtoreitit sijoittuvat Seinäjoen, Ilmajoen, Lapuan, Kauhavan, Uusikaarlepyyn, Pedersören, Kruunupyyn ja Kokkolan alueille sekä Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakuntiin. Hankkeen YVA-ohjelma on kuultavana 20.11-22.12.2025. Kuulemisaikana viralliset mielipiteet hankkeesta tulee esittää yhteysviranomaisena toimivalle Etelä-Pohjanmaan ELY-keskukselle.
Uusi voimajohtoyhteys rakentuu pääosin nykyisen ja jo ikääntyneen Seinäjoki-Hirvisuo 110 kilovoltin voimajohdon paikalle. Tarkasteltavana on myös lyhyitä uuteen maastoon sijoittuvia teknisiä reittivaihtoehtoja asutuksen kierron vuoksi. Uusiin maastokäytäviin sijoittuvilla osuuksilla nykyisen 110 kilovoltin voimajohdon rakenteet puretaan pois.
Seinäjoen sähköasemalta Pedersören Bjondaleniin uusi voimajohto sijoittuu nykyisen voimajohdon paikalle ja maastokäytävä levenee noin kymmenen metriä lukuun ottamatta noin viiden kilometrin aluetta Ilmajoen Munakassa, jossa uusi voimajohtoyhteys sijoittuu uuteen noin 62 metriä leveään maastokäytävään ja nykyinen voimajohto puretaan pois. Pedersören Bjondalenista Kruunupyyn Svartsjöön uusi voimajohtoyhteys sijoittuu nykyisen 110 kilovoltin voimajohdon kanssa samaan maastokäytävään, joka levenee noin 11 metriä itään. Kruunupyyn Svartsjön ja Bråtöbyn välillä uudelle voimajohdolle selvitetään kolmea teknistä reittivaihtoehtoa. Uutta maastokäytävää tarvitaan vaihtoehdosta riippuen noin 22–46 metriä. Bråtöbynistä Norrvikiin nykyisen voimajohtoalueen leveys säilyy entisellään uuden voimajohtoyhteyden sijoittuessa yhteispylvääseen nykyisen 110 kilovoltin voimajohdon paikalle. Kokkolassa uuden voimajohtoyhteyden virtapiirit erotetaan. 110 kilovoltin voimajohto sijoitetaan nykyisen voimajohtoalueen rinnalle sen pohjoispuolelle, jolloin uutta maastokäytävää tarvitaan noin 18 metriä. 400 kilovoltin voimajohtoalue levenee noin 11 metriä uuden voimajohdon sijoittuessa nykyisen voimajohdon rinnalle sen pohjoispuolelle nykyisen 110 kilovoltin johdon paikalle.
Fingrid Oyj on suomalainen julkinen osakeyhtiö, jolla on sähkömarkkinalakiin (588/2013) perustuvat velvoitteet järjestelmävastuusta ja kantaverkon kehittämisestä. Energiamurros ja vihreä siirtymä aiheuttavat merkittävää kasvua sähkönsiirtotarpeissa, johtaen tarpeeseen vahvistaa kantaverkkoa. Uusi voimajohtoyhteys tarvitaan kantaverkolle asetetun käyttövarmuusvaatimuksen turvaamiseksi, kun sähkönsiirtotarpeet Pohjanmaalla kasvavat merkittävästi alueelle suunniteltujen teollisten hankkeiden myötä sekä Suomen tavoitellessa hiilineutraaliutta vuonna 2035. Lisäksi uusi voimajohtoyhteys parantaa sähköverkon energiatehokkuutta vähentämällä sähkönsiirron energiahäviöitä.
Fingrid tekee päätöksen hankkeen jatkosuunnittelusta ja rakentamisesta YVA-menettelyn (2025–2026) jälkeen. Alustavan aikataulun mukaan voimajohtorakentamisen edellyttämät maastotutkimukset ja yleissuunnittelu tehdään vuosina 2025–2028. Voimajohtoyhteyden rakentamisen arvioidaan tapahtuvan vuosina 2028–2031.
Palautetta voimajohtohankkeen suunnitteluun Fingridissä voi antaa tästä. Kartalla on esitetty alustavan reittisuunnittelun mukaiset reittivaihtoehdot, jotka voivat vielä tarkentua. Voimajohtopylväiden paikat selviävät myöhemmin yleissuunnitteluvaiheessa, kun valinta toteutettavasta reittivaihtoehdosta on tehty.
Voimajohtoreiteistä voi kysyä myös suoraan puhelimitse tai sähköpostitse Fingridin reittisuunnittelun asiantuntijalta.
Hanketta ja sen ympäristövaikutusten arviointiohjelmaa esitellään kaikille avoimissa yleisötilaisuuksissa Härmän kylpylän kokoustilassa maanantaina 1.12.2025 klo 18–20 ja Kokkolan kaupungintalon Oppistan-kokoustilassa tiistaina 2.12.2025 klo 18–20. Voimajohtoreitteihin voi tulla tutustumaan jo klo 17.30 alkaen. Tilaisuudessa voi keskustella Fingridin asiantuntijoiden, ympäristövaikutuksia arvioivan konsultin ja yhteysviranomaisen kanssa. Tilaisuudessa on kahvitarjoilu. Kokkolassa järjestettävässä tilaisuudessa huomioidaan ruotsinkielisyys.
Voimajohtoreiteistä voi kysyä suoraan myös Fingridin reittisuunnittelun asiantuntijalta. Löydät hankkeen myös yhteysviranomaisen sivuilta.
Vaihekohtaiset tiedot
Lakisääteisen ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) ensimmäisessä vaiheessa laaditaan voimajohtohankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelma. Se on suunnitelma tarvittavista selvityksistä ja arviointiselostuksen laatimisesta. Arviointiohjelma on valmistunut ja yhteysviranomaisena toimiva Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on kuuluttanut sen 20.11.2025. Viralliset lausunnot ja mielipiteet arviointiohjelmasta on toimitettava ELY-keskukselle kuulutuksen mukaisesti. Arviointiohjelmaa esitellään kaikille avoimessa yleisötilaisuudessa 1.-2.12.2025.
Arvio ympäristövaikutuksista kootaan arviointiselostukseksi, jonka oletetaan valmistuvan syksyllä 2026.
I det första skedet av det lagstadgade miljökonsekvensbedömningsförfarandet (MKB) bler färdigt ett miljökonsekvensbedömningsprogram för kraftledningsprojektet i november 2025. Det är en plan för nödvändiga utredningar och för upprättandet av en MKB-beskrivning.
NTM-centralen i Södra Österbotten, som fungerar som kontaktmyndighet i det lagstadgade miljökonsekvensbedömningsförfarandet, har kungjort det den 20.11.2025. Officiella utlåtanden och åsikter om bedömningsprogrammet ska lämnas till NTM-centralen i enlighet med kungörelsen. Bedömningsprogrammet presenteras vid ett allmänt möte som är öppet för alla den 1–2.12.2025.
Bedömningen av miljökonsekvenserna sammanställs till en MKB-beskrivning som förväntas bli klar under hösten 2026.
Synpunkter på planeringen av kraftledningsprojektet till Fingrid kan lämnas via denna. Kartan visar preliminära ruttsalternativ enligt den inledande planeringen, vilka kan komma att preciseras. Placeringen av kraftledningsstolparna fastställs senare i den allmänna planeringsfasen, när det valda ruttsalternativet har beslutats.
Frågor om ruttdragningen kan ställas direkt via telefon eller e-post till Fingrids ruttplaneringssakkunniga.
Maria Arola
Fingrid Oyj, asiantuntija, maankäyttö ja ympäristö
p. 030 395 5562
Tiina Koivunen
Fingrid Oyj, erikoisasiantuntija, voimajohtojen reittisuunnittelu
p. 030 395 5356
Tommi Olsson
Fingrid Oyj, projektipäällikkö, yleissuunnittelu
p. 030 395 4151
Sähköpostiosoitteemme ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi.
Lisätietoja
Stamnätsbolaget Fingrid Abp planerar en ny kraftledningsförbindelse på 400+110 kilovolt mellan elstationerna i Seinäjoki och Hirvisuo i Karleby. Kraftledningsförbindelsen totala längd är cirka 126 kilometer, beroende på den kraftledningsrutt som förverkligas. Städer och kommuner som ligger längs kraftledningskorridorer som ska granskas är Seinäjoki, Ilmajoki, Lapua, Kauhava, Nykarleby, Pedersöre, Kronoby och Karleby. Områdena ligger inom landskapen Södra Österbotten, Österbotten och Mellersta Österbotten.
Den nya kraftledningsförbindelsen byggs huvudsakligen på markområdet för den nuvarande och redan åldrande 110 kilovolts kraftledningen mellan Seinäjoki och Karleby. Också korta tekniska ruttsalternativ i ny terräng granskas på grund av behovet att kringgå bebyggelse. På de delar som placeras i nya terrängkorridorer tas de befintliga 110 kilovolts kraftledningsstrukturerna bort.
Från elstationen i Seinäjoki till Bjondalen i Pedersöre placeras den nya kraftledningen på den nuvarande ledningens plats, och terrängkorridoren breddas med cirka tio meter, med undantag för ett cirka fem kilometer långt område i Munakka i Ilmajoki, där den nya kraftledningen placeras i en ny cirka 62 meter bred terrängkorridor och den nuvarande ledningen rivs. Från Bjondalen i Pedersöre till Svartsjö i Kronoby placeras den nya kraftledningen i samma terrängkorridor som den nuvarande 110 kilovoltsledningen, vilken breddas med cirka 11 meter österut. Mellan Svartsjö och Bråtöby i Kronoby utreds tre tekniska ruttsalternativ för den nya kraftledningen. Beroende på alternativ krävs en ny terrängkorridor på cirka 22–46 meter. Från Bråtöby till Norrvik förblir bredden på det nuvarande ledningsområdet oförändrad, då den nya kraftledningen placeras på gemensamma stolpar med den nuvarande 110 kilovoltsledningen. I Karleby separeras strömkretsarna för den nya kraftledningen. 110 kilovoltsledningen placeras parallellt med det nuvarande ledningsområdet på dess norra sida, vilket kräver en ny terrängkorridor på cirka 18 meter. Området för 400 kilovoltsledningen breddas med cirka 11 meter när den nya ledningen placeras parallellt med den nuvarande, på platsen för den befintliga 110 kilovoltsledningen.
Fingrid Abp är ett finländskt publikt aktiebolag som ansvarar för elöverföringen i stamnätet i Finland. Kraftledningsförbindelsen mellan Seinäjoki och Karleby behövs för att trygga stamnätets krav på driftsäkerhet när behovet av elöverföring ökar till följd av planerade industriella projekt i området och målet med ett klimatneutralt Finland 2035. Det är också möjligt att bevara ett enligt elpris i hela Finland. Dessa är Fingrids lagstadgade uppgifter. Den nya ledningsförbindelsen förbättrar också energieffektiviteten i elnätet genom att minska energiförluster vid elöverföring.
Fingrid fattar beslut om fortsatt planering och byggande av projektet efter miljökonsekvensbedömningsförfarandet (2025–2026). Enligt preliminär tidtabell genomförs terrängundersökningarna och den allmänna planering under åren 2026–2028en. Byggandet av kraftledningen beräknas ske under åren 2028–2031.
Synpunkter på planeringen av kraftledningsprojektet till Fingrid kan lämnas via denna. Kartan visar preliminära ruttsalternativ enligt den inledande planeringen, vilka kan komma att preciseras. Placeringen av kraftledningsstolparna fastställs senare i den allmänna planeringsfasen, när det valda ruttsalternativet har beslutats.
Frågor om ruttdragningen kan ställas direkt via telefon eller e-post till Fingrids ruttplaneringssakkunniga.
Förfarandet för miljökonsekvensbedömning (MKB)
I det första skedet av det lagstadgade miljökonsekvensbedömningsförfarandet (MKB) utarbetas ett MKB-program för kraftledningsprojektet. Det är en plan för nödvändiga utredningar och för upprättandet av en MKB-beskrivning. MKB-programmet färdigställs i slutet av 2025 och ställs därefter ut för offentlig granskning och presenteras i ett öppet publikt evenemang. Bedömningen av miljökonsekvenserna sammanställs till en MKB-beskrivning som förväntas bli klar under hösten 2026.
NTM-centralen i Södra Österbotten, som fungerar som kontaktmyndighet i det lagstadgade miljökonsekvensbedömningsförfarandet, informerar om förfarandets framskridande och om när bedömningsprogrammet ställs ut. Officiella utlåtanden och synpunkter ska lämnas till NTM-centralen enligt den kungörelse som publiceras senare. Kungrörelse placeras också på websidor av kontaktmyndigheten.