; ;

Anttila-Länsisalmi

YVA-menettely
Suunnittelu
Rakentaminen
Hankkeen tiedot
Hankkeen tyyppi: Voimajohto
Hankkeen tila: YVA-menettely
Pituus: Reittivaihtoehdosta riippuen noin 20-22 kilometriä

Kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj suunnittelee uutta 400 kilovoltin voimajohtoyhteyttä Porvoon ja Sipoon rajalla sijaitsevan Anttilan sähköaseman ja Vantaalla sijaitsevan Länsisalmen sähköaseman välille. Tarkasteltavat johtoreitit sijoittuvat Sipoon, Helsingin ja Vantaan alueille. Johtoreitteihin on arviointiohjelmavaiheen palautteen perusteella tehty pieniä muutoksia, joilla tavoitellaan ympäristövaikutusten lieventämistä. Hankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostus on kuultavana 20.10. - 18.12.2025. Kuulemisaikana viralliset mielipiteet hankkeesta tulee esittää yhteysviranomaisena toimivalle Uudenmaan ELY-keskukselle.

Suunnitellut reitit sijoittuvat pääasiassa nykyisten johtojen rinnalle tai paikalle. Ainoastaan reitin keskivaiheille suunnitellut vaihtoehtoiset reitit sijoittuvat joko kokonaan tai osittain uuteen maastokäytävään. Anttilan sähköaseman ja Sipoon Gesterbyn välille uusi voimajohto voidaan sijoittaa nykyisen 400 kilovoltin voimajohdon rinnalle tai osittain yhteispylvääseen nykyisen voimajohdon kanssa. Osuuden toisena vaihtoehtona tarkastellaan Mömossenin jäteaseman länsipuolelle sijoittuvaa vaihtoehtoa, jossa uusi 400 kilovoltin voimajohto voidaan sijoittaa 110 kilovoltin voimajohdon rinnalle sen länsipuolelle. Gesterbyn ja Landbon välillä tarkastellaan viittä reittivaihtoehtoa. Pohjoisin vaihtoehto sijoittuu nykyisen 400 kilovoltin voimajohdon rinnalle. Sipoonkorven kansallispuiston kohdalla voimajohdot on suunniteltu yhteispylväin nykyiselle johtokadulle. Toisessa reittivaihtoehdossa voimajohto erkanee nykyisestä 400 kilovoltin voimajohdosta Sipoonjoen länsipuolella ja sijoittuu uuteen maastokäytävään Byträskin ja Sipoonkorven kansallispuiston välisellä alueella. Kolmannessa vaihtoehdossa uusi voimajohto erkanee uuteen maastokäytävään heti Pilvijärven kohdalla kiertäen Immersbyn peltojen kautta Sipoonkorven luonnonsuojelualueen eteläpuolelle, nykyisen voimajohdon rinnalle. Neljäs vaihtoehdoista erkanee Immersbyn peltojen kautta suoraan etelään nykyisen 110 kilovoltin voimajohdon rinnalle, aina Landbohon saakka. Viidennessä reittivaihtoehdossa uusi voimajohto erkanee nykyisestä 400 kilovoltin voimajohdosta Gesterbyssä ja sijoittuu uuteen maastokäytävään Lillträskin ja Mjödträskin välissä sekä nykyisen 110 kilovoltin voimajohdon rinnalle Mjödträskistä lähtien.. Landbosta Länsisalmen sähköasemalle saakka tarkasteltava voimajohto voidaan sijoittaa nykyisen 110 kilovoltin voimajohdon paikalle, jolloin voimajohtoaluetta on tarpeen leventää vain 10 metriä.

Anttilan ja Länsisalmen välinen voimajohtoyhteys tarvitaan kantaverkolle asetetun käyttövarmuusvaatimuksen turvaamiseksi, kun sähkönsiirto kasvaa tavoiteltaessa hiilineutraalia Suomea vuonna 2035. Myös sähkön hinta pystytään säilyttämään yhtenäisenä koko Suomessa. Nämä ovat Fingridin lakisääteisiä tehtäviä.

Fingrid tekee päätöksen hankkeen jatkosuunnittelusta ja rakentamisesta YVA-menettelyn jälkeen. Alustavan aikataulun mukaan voimajohtorakentamisen edellyttämät maastotutkimukset ja yleissuunnittelu tehdään vuosina 2026–2028. Voimajohtoyhteyden rakentamisen arvioidaan tapahtuvan vuosina 2028–2030.

 

palautenappi2025.png

Vaihekohtaiset tiedot

YVA-ohjelma

Lakisääteisen ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) ensimmäisessä vaiheessa ensimmäisessä vaiheessa on lokakuussa 2024 valmistunut voimajohtohanketta koskeva ympäristövaikutusten arviointiohjelma. Se on suunnitelma tarvittavista selvityksistä ja arviointimenettelyn järjestämisestä. Yhteysviranomaisena toimiva Uudenmaan ELY-keskus tiedotti arviointiohjelmasta. Hanketta ja arviointiohjelmaa esiteltiin kaikille avoimessa yleisötilaisuudessa marraskuussa 2024. YVA-yhteysviranomainen kokosi ohjelmasta annetut mielipiteet ja lausunnot ja antoi niiden perusteella oman lausuntonsa hankkeesta vastaavalle joulukuussa 2024.

Liitteet:

Yhteysviranomaisen lausunto YVA-ohjelmasta

Ympäristövaikutusten arviointiohjelma

Liite 1. Liitekartat
Liite 2. Natura-tarvearvioinnit
Liite 3. Vaikutuksen merkittävyyden kriteerit

YVA-selostus

Lokakuussa 2025 valmistuneeseen ympäristövaikutusten arviointiselostukseen on koottu tieto voimajohtohankkeen vaikutuksista ihmisiin ja ympäristöön. Voimajohtoreitteihin on tehty muutoksia ja lisäyksiä saadun palautteen perusteella vaikutusten lieventämiseksi. YVA-yhteysviranomaisena toimiva Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus kuuluttaa ympäristövaikutusten arviointiselostuksen asettamisesta nähtäville. Mielipiteet tulee toimittaa YVA-yhteysviranomaiselle kuulutuksessa ilmoitetun mukaisesti.

Ympäristövaikutusten arviointiselostusta esiteltiin avoimessa yleisötilaisuudessa 11.11.2025 Söderkullan sivistyskeskuksessa.

Palautetta voimajohtohankkeen suunnitteluun Fingridissä voi antaa YVA-selostuksen nähtävillä oloajan loppuun (18.12.2025) asti tästä. Kartalla on esitetty YVA-selostusvaiheen reittisuunnittelun mukaiset voimajohtoreitit, jotka voivat vielä tarkentua. Voimajohtopylväiden paikat selviävät myöhemmin. Lakisääteisen ympäristövaikutusten arviointimenettelyn yhteysviranomaisena toimii Uudenmaan ELY-keskus ja yhteysviranomaiselle tarkoitetut lausunnot ja mielipiteet tulee esittää suoraan ELY-keskukselle kuulutuksen mukaisesti.

Voimajohtoreiteistä voi kysyä suoraan Fingridin reittisuunnittelun asiantuntijalta.

Liitteet:

Ympäristövaikutusten arviointiselostus

Liite 1. Liitekartat
Liite 2. Vaikutusten merkittävyyden arvioinnissa käytetyt kriteerit
Liite 3. Yhteysviranomaisen lausuntoon vastaaminen
Liite 4. Maisema-analyysikartta
Liite 6. Natura-tarvearviot

Uudenmaan ELY-keskuksen kuulutus YVA-selostuksesta

Poikkileikkausten vaihtumispisteet, jakso 2

Kartta YVA-selostuksen reittijaksoista

Reittivaihtoehdot YVA-selostus, jakso 2

Yleisötilaisuuden esitysmateriaalit

Yhteystiedot

Yhteystiedot

Fingrid Oyj, asiantuntija, ympäristö Maria Arola, p. 030 395 5562

Fingrid Oyj, erikoisasiantuntija, voimajohtojen reittisuunnittelu Pasi Saari, p. 030 395 5178

På svenska

Stamnätsbolog Fingrid Oyj planerar en ny 400 kilovolts kraftledningsförbindelse mellan Anttila elstation vid gränsen mellan Borgå och Sibbo och Länsisalmi elstation i Vanda. De undersökta ledningsrutterna ligger inom områdena Sibbo, Helsingfors och Vanda. Små förändringar har gjorts i ledningsrutterna baserat på feedback från programfasen för bedömning, med målet att minska miljöpåverkan. Två nya ruttalternativ har också inkluderats i bedömningsarbetet, och markägarna kommer att kontaktas via brev under våren 2025.

hankekartalla_sve

annapalautetta_sve

De planerade rutterna ligger huvudsakligen längs med eller på platsen för existerande ledningar. Endast de alternativa rutterna som planeras i mitten av rutten ligger helt eller delvis i en ny terrängkorridor. Den nya kraftledningen mellan Anttila elstation och Gesterby i Sibbo kan placeras längs med existerande 400 kilovolts kraftledningen eller delvis på en gemensam stolpe med den nuvarande ledningen. Ett annat alternativ för denna del är en rutt väster om Mömossen avfallsstation, där den nya 400 kilovolts kraftledningen kan placeras längs med den 110 kilovolts kraftledningen på dess västra sida. Mellan Gesterby och Landbo undersöks fem ruttalternativ. Det nordligaste alternativet ligger längs med existerande 400 kilovolts kraftledningen. Vid Sibbo storskogs nationalpark är kraftledningarna planerade att placeras på gemensamma stolpar på den existerande ledningsgatan. I det andra ruttalternativet avviker kraftledningen från den existerande 400 kilovolts kraftledningen väster om Sibbo å och placeras i en ny terrängkorridor mellan Byträsket och Sibbo storskogs nationalpark. I det tredje alternativet avviker den nya kraftledningen till en ny terrängkorridor vid Pilvijärvi, kringgår Immersby fält och placeras söder om Sibbo storskogs naturskyddsområde, längs med den existerande ledningen. Det fjärde alternativet avviker genom Immersby fält direkt söderut längs med exiterande 110 kilovolts kraftledningen, hela vägen till Landbo. I det femte ruttalternativet avviker den nya kraftledningen från den existerande 400 kilovolts kraftledningen i norsidan av Lilltrösk och placeras i en ny terrängkorridor mellan Pilvijärvi och Grundträsket och samt längs med den existerande 110 kilovolts kraftledningen i samma terrängkorridor från Grundträsket till Sibbo mejeri.

Den undersökta kraftledningen från Landbo till Länsisalmi elstation kan placeras på platsen för den existerande 110 kilovolts kraftledningen, vilket kräver en breddning av ledningsområdet med circa tio meter.

Kraftledningsförbindelsen mellan Andersböle och Västersundom behövs för att trygga stamnätets krav på driftsäkerhet när behovet av elöverföring ökar som en följd av Finlands mål att vara klimatneutralt år 2035. Det är också möjligt att bevara ett enhetligt elpris i hela Finland. Båda dessa är Fingrids lagstadgade uppgifter.

I det första skedet av den lagstadgade miljökonsekvensbedömningsprocessen (MKB) har ett MKB-program för kraftledning färdigställts i oktober 2024. Programmet är en plan för nödvändiga utredningar och hur bedömningsförfarandet ska genomföras. Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland, som fungerar som kontaktmyndighet, informerade om bedömningsprogrammet. MKB-programmet presenterades vid ett allmänt tillställning i november 2024. Kontaktmyndigheten sammanställde de yttranden och åsikter som inkommit om programmet och gav sitt eget utlåtande till projektansvarig i december 2024.

MKB-beskrivningen, som färdigställs i oktober 2025, innehåller information om kraftledningsprojektets påverkan på människor och miljö. Ruttalternativ har ändrats och kompletterats utifrån den respons som mottagits för att mildra effekterna. Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland, som fungerar som MKB-kontaktmyndighet, kungör att miljökonsekvensbeskrivningen ställs ut för påseende. Synpunkter ska lämnas till kontaktmyndigheten enligt vad som anges i kungörelsen.

Synpunkter på planeringen av kraftledningsprojektet hos Fingrid kan lämnas fram till slutet av utställningstiden för MKB-beskrivningen. På kartan visas ruttalternativ av den nya kraftledningsförbindelsen enligt planeringen i MKB-beskrivning, vilka ännu kan preciseras. Placeringen av kraftledningsstolparna klarnar senare. Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland fungerar som kontaktmyndighet för den lagstadgade miljökonsekvensbedömningsprocessen, och yttranden och synpunkter som är avsedda för kontaktmyndigheten ska lämnas direkt till ELY-centralen enligt kungörelsen.

Frågor om kraftledningsrutter kan ställas direkt till Fingrids specialsakkunnig av ruttplanering.