2.11.2021 14.31
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

Nordic Grid Development Perspective viitoittaa tietä kohti ilmastoneutraalia Pohjolaa – raportti julkaistu

Pohjoismaiset kantaverkkoyhtiöt Fingrid, Energinet, Statnett and Svenska kraftnät ovat julkaisseet Nordic Grid Development Perspective (NGDP) 2021 -raportin. Raportti viitoittaa tietä kohti ilmastoneutraalia pohjoismaista sähköjärjestelmää. Webinaari raportin tuloksista järjestetään 11.11.

NGDP-raportti esittää pohjoismaisen skenaarion “Climate Neutral Nordics”, jossa oletetaan sähkönkulutuksen kasvavan Pohjoismaissa voimakkaasti – nykyisestä 400 terawattitunnista noin 660 terawattituntiin vuoteen 2040 mennessä. Samanaikaisesti uusiutuvan energiantuotannon kapasiteetti yli kaksinkertaistuu nykyisestä 85 gigawatista noin 190 gigawattiin vuoteen 2040 mennessä.

NGDP-raportti esittää myös ylätason siirtotarveanalyysin perustuen Climate Neutral Nordics -skenaarioon. Tulosten perusteella siirtotarpeet ja samalla pohjoismaisen verkon vahvistustarpeet kasvavat selvästi tulevaisuudessa. Tämän lisäksi nykyiset siirtosuunnat voivat muuttua merkittävästi osassa verkkoa.

Raportti esittää myös kolmen painopistealueen erityistarkastelun. Tarkastelut käsittelevät pohjois-etelä suuntaista sähkönsiirtotarvetta, sähkötehon riittävyyttä sekä merituulivoimaa. Lisäksi eri maiden kahdenväliset selvitykset edellisestä NGDP2019-raportista on päivitetty NGDP2021-raportissa.

NGDP2021-raportti ja sen päätulokset esitellään webinaarissa 11.11.2021 klo 14-16. Muista rekisteröityä webinaariin täällä >

Janne Seppänen, vanhempi asiantuntija, pohjoismaisen NGDP2021:n projektipäällikkö, Fingrid Oyj

Mikko Heikkilä, strategisen verkkosuunnittelun päällikkö, Fingrid Oyj

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi