22.4.2022 13.20
Ajankohtaista, Sähköjärjestelmä

Venäjän rajasiirtoyhteyksien siirtokapasiteettia rajoitetaan käyttövarmuuden turvaamiseksi

Fingrid varmistaa Suomen sähköjärjestelmän käyttövarmuutta - Venäjän rajasiirtoyhteyksien siirtokapasiteettia rajoitetaan muuttuneessa kansainvälisessä tilanteessa.

Fingrid rajoittaa Venäjän siirtoyhteyksien siirtokapasiteettia 24.4.2022 klo 01.00 alkaen siten, että tuontikapasiteetti Fingridin yhteyksillä on enintään 900 MW nykyisen 1300 MW sijaan. Vientikapasiteetti Suomesta Venäjälle säilyy ennallaan (320 MW). Päätös perustuu arvioon sähköjärjestelmään kohdistuvista riskeistä muuttuneessa kansainvälisessä tilanteessa.

Lisäksi Fingrid rajoittaa Venäjän yhteyksien siirtokapasiteetteja Olkiluoto 3 käyttöönottotestien aikana. Venäjän siirtoyhteyksien tuontikapasiteetti rajoitetaan nollaan, kun Olkiluoto 3 laitoksella tehdään testejä, joiden yhteydessä voimalaitos irtoaa kantaverkosta vähintään 900 MW teholla. Fingrid täsmentää ja julkaisee näiden rajoitusten tarkat ajankohdat Teollisuuden Voiman koekäyttöohjelman tarkentuessa.

Muiden rajasiirtoyhteyksien siirtokapasiteetit säilyvät ennallaan.

Johtaja Reima Päivinen, Fingrid Oyj, puh 040 5562 662
Käytönsuunnittelun päällikkö Timo Kaukonen, Fingrid Oyj, puh 040 5452 124

Katso myös: Usein kysyttyä Venäjältä tuodusta sähköstä ja rajasiirtoyhteyksistä 5.4.2022. Päivitetty 22.4.2022 >