8.6.2021 11.35
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

Taajuusohjattujen reservien uusien vaatimusten pilottivaihe alkaa

Fingrid sai hakemuksia taajuusohjattujen reservien uusien vaatimusten pilottivaiheeseen seitsemältä reservitoimittajalta. Pilotti alkaa ensi viikolla ja kestää vuoden loppuun. Kiitämme kaikkia aiheesta kiinnostuneita.

Pohjoismaiset kantaverkkoyhtiöt ovat kehittäneet uusia teknisiä vaatimuksia taajuusohjatuille reserveille tavoitteena luoda pohjoismaisesti harmonisoidut tekniset vaatimukset, jotka vastaavat sähköjärjestelmän muutoksen asettamiin tarpeisiin. Kantaverkkoyhtiöt käynnistävät uusien vaatimusten käyttöönoton pilottivaiheen kesäkuussa. Asiasta tiedotettiin maaliskuussa ja Fingrid piti sidosryhmäwebinaarin aiheesta 19.4.

Hakuaika pilottiin alkoi 12.5. ja päättyi 31.5. Hakemuksia tuli seitsemältä eri reservitoimittajalta. Pilottiin tarjottiin yhteensä 11 eri reservikohdetta, ja kaikki reservikohteet valittiin mukaan. Reservikohteiden reservituote- ja teknologiakohtaisissa lukumäärissä päästiin tavoitteisiin kaikissa muissa teknologioissa paitsi lämpövoimassa, jota ei tarjottu pilottiin lainkaan. Pilottiin osallistuu vesivoimalaitoksia, tuulivoimaa, sähkön kulutusta ja energiavarastoja.

Pilottiin hakeneille reservitoimittajille on ilmoitettu valinnan tuloksista. Pilottivaihe alkaa 15.6 ja kestää vuoden 2021 loppuun asti. Seuraavaksi pilotissa aloitetaan uusien vaatimusten mukaisten säätökokeiden valmistelu yhdessä mukaan valituiden reservitoimittajien kanssa.

Lue lisää uusien vaatimusten käyttöönotosta verkkosivuiltamme. >

Uusien vaatimusten käyttöönotto: Mikko Kuivaniemi, Fingrid, puh. +358 30 395 5188, mikko.kuivaniemi[at]fingrid.fi

Osallistumissäännöt: Hanni Sonkeri, Fingrid, puh. +358 30 395 5286, hanni.sonkeri[at]fingrid.fi

Tekniset vaatimukset ja testausprosessi: Pia Ruokolainen, Fingrid, puh. +358 30 395 5105, pia.ruokolainen[at]fingrid.fi