4.7.2019 09.00
Sähkömarkkinat

Fingrid julkaissut reservitoimittajien nimet

Fingrid on julkaissut reservitoimittajien nimet, jotta reservimarkkinoiden läpinäkyvyys paranee. Reservitoimittajista julkaistaan lisäksi yhtiöiden toimittamat reservilajit.

Fingrid on julkaissut verkkosivuillaan listan reservimarkkinatoimijoista. Reserveillä tarkoitetaan voimalaitoksia, kulutuskohteita ja akkuja, jotka joko nostavat tai laskevat tehoaan tarpeen mukaan. Sähkömarkkinaosapuolet suunnittelevat etukäteen kulutuksensa ja tuotantonsa tasapainoon, mutta käyttötunnin aikaisten poikkeamien tasapainotukseen tarvitaan reservejä, joita Fingrid hankkii ylläpitämiltään markkinoilta.

Lista koostuu reservitoimittajana toimivan yhtiön nimestä sekä heidän toimittamista reservilajeista, jotka on jaettu alla lueteltuihin neljään kategoriaan:

• Automaattinen taajuudenhallintareservi (aFRR)
  • Taajuusohjatut reservit, tunti- ja vuosimarkkinat (FCR-N ja FCR-D)
  • Säätösähkömarkkinat (mFRR)
  • Varavoimalaitokset

Listan julkaisun tavoitteena on parantaa reservimarkkinoiden läpinäkyvyyttä sekä nykyisille markkinaosapuolille että muille markkinoista kiinnostuneille tahoille.

Julkaistu lista löytyy Fingridn verkkosivuilta reservit ja säätösähkö -sivun alareunan liiteosiosta.

Mikko Heikkilä, Fingrid, mikko.heikkila(at)fingrid.fi, puh. 030 395 5113