5.9.2023 15.54
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

Tasehallintahankkeen aikataulu vahvistettu: pohjoismainen mFRR-energiamarkkina käyttöön alkuvuonna 2025

Automatisoidun pohjoismaisen mFRR- energiamarkkinan käyttöönotto on suunniteltu alkuvuoteen 2025 aiemmin tiedotetun mukaisesti. Aikataulu on nyt vahvistettu.

Pohjoismainen mFRR-energiamarkkina on edellytys uuden pohjoismaisen tasehallintamallin toteutumiselle. Se auttaa myös edistämään yhteensopivuutta liityttäessä eurooppalaiseen mFRR-energiamarkkinaan, MARI-alustalle.  Samoin se mahdollistaa vuorokausi- ja päivänsisäisten markkinoiden siirtymisen 15 minuuttiin.

Työtä tasehallintahankkeen tarkemmasta aikataulusta on jatkettu kesän aikana ja lopputuloksena voidaan vahvistaa mFRR-energiamarkkinan käyttöönotto alkuvuoteen 2025. Aikataulussa on kuitenkin tunnistettu joitakin epävarmuuksia.

MARI-liityntä 2026

Liittyminen eurooppalaiselle MARI-alustalle toteutuu vuoden 2026 aikana

Kaikki Pohjoismaat valmiita PICASSO-alustalle 2026

Yhteispohjoismaisen siirtymisen eurooppalaiseen aFRR-energiamarkkinaan ja PICASSO-alustalle on arvioitu ajoittuvan vuoteen 2026. On kuitenkin hyvä huomata, että aFRR-energiamarkkina otetaan käyttöön Suomessa jo kesällä 2024.

Pohjoismainen mFRR-kapasiteettimarkkina käyttöön aikaisintaan 2024

Kapasiteettimarkkinan viivästymisestä kerrottiin huhtikuussa 2023. Työ, jossa selvitetään, miten pohjoismaisen markkinan sääntöjä ja rakennetta tulisi muokata, on aloitettu. Käyttöönottoaikataulun arvio tarkentuu ennen vuodenvaihdetta.

Hankepäällikkö Karri Mäkelä, Fingrid Oyj, puh. 030 3955 204
Sähköpostiosoitteemme ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi

Tiedote mFRR-energiamarkkinan käyttöönotosta

Tiedote mFRR-kapasiteettimarkkinan viivästymisestä