5.1.2023 15.39
Ajankohtaista, Lehdistötiedotteet, Sähköjärjestelmä

Fingrid ei voinut viedä loppuun suunniteltua lähivikakoetta

Fingridin oli tänään tarkoitus testata Olkiluoto 3 -ydinvoimalaitoksen luotettavuutta ns. lähivikakokeella. Suunniteltu testi jouduttiin keskeyttämään valmistelujen yhteydessä tehtyjen ennakoimattomien havaintojen seurauksena. Olkiluoto 3 ja Suomen sähköjärjestelmä toimivat testin aikana normaalisti. Testin keskeytys ei liity OL3-voimalaitoksen toimintaan.

Lähivikakokeessa verkkoon oli tavoitteena tehdä voimalaitoksen lähettyvillä hetkellinen oikosulku, joka aiheuttaa samantyyppisen jännitteen notkahtamisen kuin todellinenkin esim. salamaniskun aiheuttama vika voimalaitoksen lähettyvillä. Olkiluoto 3:n lähivikakoetta varten Fingrid muutti Länsi-Suomessa kantaverkon kytkentää siten, että kokeen vaikutukset olisivat vähäiset muille verkkoon liittyneille. Koetta valmistelevien kytkentöjen yhteydessä kantaverkossa tehtiin havaintoja, joiden seurauksena kokeen valmistelut päätettiin keskeyttää.

”Olkiluoto 3:lle suunnitellussa lähivikakokeessa vian kesto olisi ollut 150 millisekuntia. Suunniteltu testi on vaativa ja sitä on suunniteltu pitkään ja huolellisesti. Ilmenneiden havaintojen seurauksena katsoimme parhaaksi keskeyttää testin ja taata sähköjärjestelmän turvallisuus. Analysoimme tulevien viikkojen aikana valmistelujen yhteydessä mitattua dataa ja näiden perusteella arvioimme tarvittavia jatkotoimenpiteitä,” toteaa vanhempi asiantuntija Minna Laasonen Fingridiltä.

Olkiluoto 3-laitos toimi ongelmitta ja tuotti sähköä koko ajan kantaverkkoon.

Minna Laasonen, Fingrid Oyj, puh. 0303 955 132
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi