1.11.2022 09.23
9.11.2022 16.00
Ajankohtaista, Lehdistötiedotteet, Sähköjärjestelmä

Sähkönkulutus laski lokakuussa seitsemän prosenttia

Fingridin laskelmien mukaan lokakuussa kulutettiin seitsemän *) prosenttia vähemmän sähköä kuin vuosi sitten. Lämpötila ei selitä sähkönkulutuksen vähennystä.

Sähkönkulutus on vähentynyt elo-lokakuussa edellisen vuoden vastaaviin kuukausiin verrattuna. Tulevina talvikuukausina tarve säästää sähkönkulutuksessa jatkuu.

”On ollut hienoa huomata, miten sähkökulutuksen vähentäminen ja käytön ajoittaminen on noussut syksyn aikana keskeiseksi teemaksi niin teollisuudessa kuin sähköä käyttävässä infrassa. Astetta Alemmas -kampanjan esimerkit sähkön käytön vähentymisestä osoittavat, että jokainen suomalainen voi myös omalla toiminnallaan ehkäistä sähköpulan syntymistä vähentämällä sähkönkäyttöä omassa arjessaan", sanoo johtaja Tuomas Rauhala Fingridistä.

"Talvi on vasta tuloillaan, joten nyt saavutettuihin lukuihin tai jopa suurempaan sähkön käytön vähennykseen olisi todella tärkeää pystyä myös tulevina talvikuukausina, erityisesti sähkön huippukulutusjaksojen aikana”, hän kannustaa.

kulutus 2021 GWh

kulutus 2022 GWh

Muutos, %

Elokuu

-3 %

Syyskuu

-7 %

Lokakuu

-7 %

Sähkönkulutus elo-lokakuussa 2021 ja 2022.

Aiemmin Fingrid on varoittanut sähköpulan riskistä tulevana talvena. Lokakuun alussa Fingridissä arvoitiin sähkön käytön kulutushuipun olevan tulevana talvena 14 400 megawattia. Tästä kotimaisella tuotannolla pystytään kattamaan arviolta 12 900 megawattia. Luku sisältää Olkiluoto 3 -ydinvoimalaitoksen ja Meri-Porin tuotantolaitoksen sekä arvion tuulivoimatuotannosta tyynellä säällä.

Valvomopäällikkö Maarit Uusitalo, Fingrid oyj, puh. 040 511 7568

Johtaja Tuomas Rauhala, Fingrid Oyj, puh 040 506 4695 (klo 11 alkaen)

Asiantuntija Markku Piironen, Fingrid Oyj, puh. 040 351 1718 (sähkönkäytön tilastot)

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi