23.10.2020 08.59
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

Energiavirastolta lisäselvityspyyntö varttitaseen poikkeuspyynnöstä

Fingrid on vastaanottanut Energiavirastolta 21.10.2020 lisäselvityspyynnön 15 minuutin taseselvitysjakson poikkeuspyynnöstä.

Fingrid jätti poikkeuspyynnön 15 minuutin taseselvitysjakson eli varttitaseen käyttöönotosta Energiavirastolle 5.6.2020. Kyseisestä päivästä lähtien Energiavirastolla on ollut kuusi kuukautta aikaa arvioida hakemusta ja tarvittaessa pyytää lisäselvitystä Fingridiltä. Nyt Energiavirasto on lähestynyt Fingridiä lisäselvityspyynnöllä.

Eurooppalaisen tasehallinnan suuntaviivan mukaisesti kantaverkkoyhtiöllä on kaksi kuukautta aikaa antaa vastaus viranomaisen pyytämään lisäselvitykseen, jonka jälkeen viranomaisella on vielä kolme kuukautta aikaa käsitellä lisäselvitystä. Fingrid pyrkii vastaamaan lisäselvityspyyntöön mahdollisimman nopeasti, jotta poikkeuspyyntöprosessia saadaan vietyä mahdollisimman sujuvasti eteenpäin. Varttitaseen lopullinen käyttöönottopäivämäärä vahvistuu Energiaviraston lopullisen päätöksen myötä.

Pohjoismaat tavoittelevat 15 minuutin taseselvitysjakson käyttöönottoa samanaikaisesti vuoden 2023 toisen vuosineljänneksen loppupuolella.

Fingrid  tiedottaa asiasta heti, kun lopullinen päätös on selvillä.

Aikaisemmin julkaistu tiedote poikkeuspyynnön jättämisestä >

Janne Heikka, sähkömarkkina-asiantuntija, Fingrid, janne.heikka(at)fingrid.fi, puh. +358 41 545 8989

www.fingrid.fi/varttitase