25.9.2019 09.00
Sähköjärjestelmä

Ruotsin ja Suomen välisten tasasähköyhteyksien vuosihuollot käynnistyvät

Ruotsin ja Suomen välisten Fenno-Skan 1- ja Fenno-Skan 2 -tasasähköyhteyksien vuosihuollot alkavat torstaina 26.9. Tänä vuonna Fenno-Skan 1:n vuosihuollossa selvitetään myös yhteyden jäljellä olevaa käyttöikää. Vuosihuollot päättyvät 3.10.

Vuosihuoltojakso alkaa torstaiaamusta Fenno-Skan 2 -huolloilla, jotka päättyvät illalla sunnuntaina 29.9. Fenno-Skan 1:n vuosihuolto alkaa lauantaina 28.9. ja kestää torstai-iltaan 3.10. asti. Tasasähköyhteyksien vuosihuollot tehdään korkean käytettävyyden ja luotettavuuden varmistamiksi.

Perinteiseen tapaan yhteyksien samanaikainen keskeytys on ajoitettu viikonloppuun vuosihuoltojen vuoksi poissa käytöstä olevan rajasiirtokapasiteetin markkinavaikutusten rajoittamiseksi. Samanaikainen keskeytys on edellytys järjestelmien yhteisten komponenttien vaatimien huoltotöiden tekemiseksi.

Fenno-Skan 1:n vuosihuollon kesto on tänä vuonna kuusi päivää, mikä poikkeaa normaalista 4-5 päivän vuosihuollosta. Tänä vuonna Fenno-Skan 1:n vuosihuolloissa tehdään laajoja mittauksia ja tarkastuksia, jotka liittyvät keväällä 2019 käynnistettyyn projektiin, jonka tavoitteena on selvittää Fenno-Skan 1 -yhteyden jäljellä olevaa käyttöikää. Käyttöikään liittyvä selvitystarve oli yksi keskeisimmistä alkuvuodesta 2019 valmistuneen ns. Kvarken-selvityksen johtopäätöksistä.

Lisätiedot:

Tuomas Rauhala, Fingrid, tuomas.rauhala(at)fingrid.fi