; ;
28.4.2025 13:48
Aktuellt, Börsmeddelanden

Ledningens översikt för Fingridkoncernen 1.1.−31.3.2025

Fingrid ger ut halvårsrapporter i enlighet med värdepappersmarknadslagen. Dessutom publiceras ledningens översikt för årets första tre och nio månader, där vi presenterar nyckeltal som beskriver bolagets ekonomiska och övriga utveckling.

Uppgifterna som presenteras i ledningens översikt beskriver Fingridkoncernens utveckling under perioden januari–mars 2025 och under motsvarande period 2024, om inget annat anges. Siffrorna har upprättats i enlighet med internationella redovisningsstandarder (International Financial Reporting Standards, IFRS). Ledningens översikt utgör inte en delårsrapport enligt IAS 34. Siffrorna har inte reviderats.

  • Leveranssäkerheten i Fingrids stamnät var hög, hela 100 (99,99991) procent, och tillgången på el var god. På grund av den milda vintern sjönk elförbrukningen under januari–mars till 23,8 (24,6) terawattimmar. Utsläppen från den el som förbrukats i Finland gick ned.
  • Bolaget uppskattar att bruttoinvesteringarna under åren 2025–2028 kommer att uppgå till cirka 1,7 miljarder euro, varav 623 miljoner euro är bundna. Förnybar produktionskapacitet på 432 (528) MW anslöts till stamnätet.
  • Omsättningen januari–mars var betydligt lägre jämfört med året innan. Balanstjänsternas andel av bolagets omsättning sjönk till 47 (59) procent på grund av det lägre priset på balansenergi. Kostnaderna för underhåll av elsystemet är förknippade med variationer.
  • Fingrids andel av flaskhalsintäkterna uppgick till 71,4 (75,0) miljoner euro. Fingrid fick 13,5 (15,2) miljoner euro i intäkter från de gränsöverföringsrätter som beviljades från gränsen mellan Finland och Estland, och flaskhalsintäkterna till innehavarna uppgick till 26,9 (11,4) miljoner euro. Fingrid använde flaskhalsintäkterna till investeringar och till att täcka verksamhetens kostnader.
  • Rörelseresultatet exklusive förändringen av det verkliga värdet på derivat förknippade med den operativa verksamheten uppgick till 119,5 (119,8) miljoner euro. Den tillåtna avkastningen låg kvar på samma nivå som året innan. Resultatet före skatt var 103,1 (81,0) miljoner euro. Bolagets finansiella ställning hölls stabil.

Nyckeltal

 

1−3/25

1−3/24

förändring i %

1−12/24

Omsättning

M€

370,7

472,9

-21,6

1 269,3

Rörelseresultat*

M€

119,5

119,8

-0,3

238,9

Resultat före skatt*

M€

115,9

118,1

-1,9

227,4

Periodens resultat

M€

81,6

64,9

25,7

149,2

Nettokassaflöde från den löpande verksamheten

M€

220,8

36,7

502,0

190,9

Erhållna flaskhalsintäkter

M€

98,2

86,4

13,7

327,5

Investeringar, brutto

M€

93,0

77,0

20,8

520,9

Räntebärande nettoskulder

M€

872,0

672,2

29,7

1 021,7

Rörelsevinst**

M€

351,1

293,8

19,5

329,3

Driftsäkerhet

%

100,0

99,99991

0,0

99,9995

Elförbrukning i Finland

TWh

23,8

24,61

-3,4

82,75

Olycksfallsfrekvens (LTIF)**

3,1

9,2

-66,3

4,8

Utsläppsfaktor, el som förbrukats i Finland

gCO2/kWh

36

49

-27,6

33

Förnybar produktion ansluten till stamnätet

MW

432

528

-18,2

1 600

* Exklusive förändring av det verkliga värdet på derivat

** Rullande 12 mån.

Verkställande direktörens översikt: Den milda vintern gynnade tillgången på el, marknaden gick mot 15 minuter

”Tack vare funktionssäkerheten i elsystemet och en mildare väderlek än normalt förlöpte vintern 2024–2025 utan problem i enlighet med Fingrids tidigare prognos. Skadan på EstLink 2-kabeln på juldagen skulle ha försvårat tillgången på eleffekt i exceptionella lägen. Att vädret var varmare än normalt sänkte elförbrukningen, och vinterns förbrukningstopp den 4 februari stannade på 13 314 megawatt.

Den milda vintern höll även kostnaderna för underhållet av elsystemet nere. På spotmarknaden för el kunde en större effekt än tidigare skönjas för när elförbrukningen inföll, då den övergick från timmarna med höga priser till billigare tidpunkter.

Förberedelserna för reparationen av den skadade överföringsförbindelsen EstLink 2 har framskridit. Enligt det nuvarande tidsschemat för reparationen ska förbindelsen tas i bruk i mitten av juli. I början av mars meddelade Fingrid och det estniska stamnätsbolaget Elering, som äger hälften var av förbindelsen, att bolagen hade beslutat att avstå från att verkställa beslaget av fartyget Eagle S på grund av de ekonomiska risker som är förknippade med det. Fartyget var misstänkt för kabelbrottet. Däremot söker stamnätsbolagen ersättning på rättslig väg.

I början av året väcktes offentligt farhågor om Fingrids kapacitet att ansluta nya elförbrukare i industriell storleksklass till nätet i södra Finland. Elförbrukningen i regionen har ökat snabbare än prognosticerat samtidigt som regional elproduktion för reglering har tagits ur drift och elimporten från Ryssland har upphört. De avtal som redan har ingåtts om anslutning till stamnätet verkställs enligt tidsschemat. Läget för anslutningskapaciteten i södra Finland lättar under 2027–2028, när investeringar som stärker stamnätet ska stå klara. Möjligheterna att ansluta nya förbrukningsobjekt i södra Finland underlättas om objekten har förmåga att anpassa sin elförbrukning och att nära samarbeta med Fingrid, lokala distributionsnät och kunderna.

Under det första kvartalet togs stora steg mot 15 minuters perioder på elmarknaden. I januari övergick handeln mellan Finland och Estland till en marknadsperiod på en kvart och i mars gjorde den nordiska intradagsmarknaden detsamma. Den nordiska reglerkraftmarknaden kunde med framgång införa 15 minuters perioder i början av mars. Det är en förutsättning för en gemensam europeisk övergång till en spotmarknad med 15 minuters perioder i juni i år.”

Väsentliga händelser under rapporteringsperioden

  • Under perioden januari–mars var elförbrukningen i Finland 23,8 (24,6) terawattimmar. Under samma period överförde Fingrid 18,8 (18,7) terawattimmar till sin kunder, vilket motsvarade 79,0 (76,2) procent av den totala elförbrukningen i Finland. Via Fingrids nät överfördes 81,3 (79,3) procent av den totala överföringsvolymen i Finland.
  • Tillgången på el blev inte ett problem, då elsystemet och den inhemska produktionen fungerade tillförlitligt. Att vädret var varmare än normalt under vintern 2024–2025 sänkte även elförbrukningen jämfört med vintern innan. Vinterns förbrukningstopp den 4 februari stannade på 13 314 megawatt.
  • Förnybar elproduktion på 432 (528) MW anslöts till stamnätet – därav var 285 (491) MW vindkraft och 147 (37) MW solkraft. Ett nytt rekord för vindkraftsproduktionen noterades den 18 mars 2025, när produktionen i Finland uppgick till 7 296 MW.
  • Den ena överföringsförbindelsen mellan Finland och Estland, EstLink 2, skadades i december 2024. Reparationsarbetena efter kabelbrottet framskrider och enligt tillgängliga uppgifter ska EstLink 2 vara tillbaka i kommersiell drift i mitten av juli.
  • Den nya nordiska mFRR-energimarknadsplatsen är viktig med tanke på reservmarknaderna för elsystemet och gjorde ett lyckat insteg i mars. Etableringen var ett omfattande gemensamt projekt mellan olika elmarknadsaktörer och stamnätsbolagen i Finland, Sverige, Norge och Danmark. Det har varit stor prisfluktuation och många gånger höga priser på reglerkraft på mFRR-marknaden.
  • Övergången till en elmarknad som arbetar med 15 minuters perioder framskred enligt planerna under rapporteringsperioden, vilket har säkerställt förutsättningarna för en övergång till 15 minuters perioder även på spotmarknaden för el under sommaren 2025. Intradagshandeln för el övergick till 15 minuters perioder mellan Finland och Estland i januari och mellan de nordiska länderna i mars.
  • Fingrid nådde ett mycket bra resultat i den internationella undersökningen av stamnätsbolagen ITOMS (International Transmission Operations and Maintenance Study), där man bedömer effektivitet och kvalitet på stamnätsbolagens underhåll. Driftsäkerheten i Fingrids stamnät var bäst bland bolagen i jämförelsen och fick åter en gång toppbetyg, och underhållets kostnadseffektivitet blev bättre i förhållande till de andra bolagen.

Rättegångar och myndighetsförfaranden 

Fingrid har 2.1.2024 överklagat Energimyndighetens beslut om balanstjänstevillkoren till marknadsdomstolen. Besvären gäller främst modellen för säkerheter för balansansvariga som presenteras i beslutet. Energimyndigheten gav i november 2023 beslut om villkoren för balansansvariga, som innehåller principerna för fastställande av säkerheternas krav. Energimyndighetens beslut innehåller omfattande förändringar av de nuvarande villkoren för säkerheter och skiljer den finländska modellen för säkerheter från den som används i de övriga nordiska länderna. De största förändringarna gäller en omfattande sänkning av säkerheterna som krävs, avlägsnandet av ytterligare säkerheter som uppfyller behoven och fastställandet av ett eventuellt tak för säkerheter. En sänkning av säkerheterna för enskilda balansansvariga ökar det solidariska ansvaret för motpartsrisker bland de balansansvariga.

Fingrid har 29.1.2024 sökt om ändring hos marknadsdomstolen gällande Energimyndighetens beslut om metoderna för att fastställa avkastningen för stamnätsverksamheten för den sjätte tillsynsperioden 1.1.2024–31.12.2027 och för den sjunde 1.1.2028–31.12.2031. Enligt Fingrids bedömning innebär beslutet att metoden för tillsyn av rimliga intäkter inom stamnätsverksamhet, som avslutades vid årsskiftet, kommer att försvagas betydligt. Fingrid anser att bedömningen av tillsynsmodellens konsekvenser har varit bristfällig under förberedandet av beslutet, och i det presenterade beslutet finns det saker som fortfarande är öppna för tolkning. I och med beslutet minskar Fingrids investeringskapacitet. Fingrids mål är en lösning där stamnätet även i fortsättningen kan utvecklas på ett sätt som gör det möjligt att genomföra de planerade investeringarna på hundratals miljarder euro i Finlands gröna omställning.

Fingrid har 15.2.2024 sökt om ändring hos marknadsdomstolen gällande Energimyndighetens beslut 11.1.2024 om omfattningen av systemansvaret för den systemansvarige stamnätsinnehavaren i OL3-kärnkraftverkets anslutningsfrågor. Industrins Kraft Abp (”TVO”) lämnade 25.5.2022 en begäran om utredning till Energimyndigheten, där TVO påstår att Fingrid skulle ha försummat sin skyldighet att utveckla nätet i enlighet med elmarknadslagen och/eller annan tillämplig lagstiftning, och som en följd av detta ställt obehöriga restriktioner på anslutningen av kraftverket Olkiluoto 3 till stamnätet, samt att Fingrid skulle ha brutit mot sin offentliga förvaltningsskyldighet i samband med utförandet av sina offentliga administrativa uppgifter. I sitt beslut 11.1.2024 konstaterar Energimyndigheten att Fingrid har skött den systemansvariges utvecklings-, anslutnings- och överföringsskyldigheter i enlighet med elmarknadslagen. Energimyndigheten anser också att effektgränsen på 1 300 MW som fastställs i Fingrids anslutningsvillkor är motiverad och att Fingrid inte har begränsat Olkiluoto 3:s tillgång till nätet. Energimyndigheten anser dock i sitt beslut att systemskyddet för Olkiluoto 3 enligt lagstiftningen faller under Fingrids ansvar som ett särskilt skyddssystem för stamnätsinnehavare och att Fingrid brutit mot artikel 9 i kommissionens förordning (EU) 2017/1485 om riktlinjerna för driften av elöverföringssystem och mot sin skyldighet att lämna in de avgiftsbestämningskriterier som tillämpas till Energimyndigheten för bekräftelse innan de tas i bruk i enlighet med 10 § 1 mom. i lagen om tillsyn över el- och naturgasmarknaden (590/2013). 

I enlighet med Energimyndighetens beslut lämnade Fingrid den 30 april 2024 sitt förslag för avgiftsbestämningskriterier relaterade till OL3-systemskyddet. Energimyndigheten gav sitt beslut för avgiftsbestämningskriterierna den 30 december 2024. Enligt beslutet ska TVO stå för ersättningskostnaderna till objekten för systemskydd samt byggande, underhåll och användning av kommunikationsförbindelser. Fingrid ska däremot enligt beslutet svara för kostnaderna för anskaffning av objekt, ingående av avtal, administration av systemskydd och tillhörande anläggningstester samt underhåll av systemskyddets mät- och övervakningssystem till Fingrids driftövervakningssystem. Fingrid och TVO har tillfälligt kommit överens om ett avtal över betalningsarrangemangen för Olkiluoto 3:s systemskydd från och med 1 januari 2025. Avtalet grundar sig på Energimyndighetens beslut från 30 december 2024 om systemskyddets kostnader. De tillfälliga betalningsarrangemangen påverkar inte direkt rättsprocessen angående systemskyddets omfattning, vars behandling fortsätter i marknadsdomstolen.

Den 27 oktober 2022 fick Fingrid inlösningstillstånd för att utvidga kraftledningsområdet för Torna-Lautakaris nollkrets. Vid inlösningsförrättningens inledningssammanträde 1 december 2022 beslöt inlösningsförrättningsutskottet att inlösaren är skyldig att ta vara på träd i enlighet med de rättigheter och begränsningar som omfattas i inlösentillståndet, om inte annat har avtalats. Inlösningsförrättningens slutsammanträde hölls den 16 november 2023. Fingrid har överklagat beslutet som rör tillvaratagande av träd vid Torna-Lautakari till Egentliga Finlands tingsrätts jorddomstol 22 december 2023.

Händelser efter rapporteringsperioden

Fingrid Oyj:s ordinarie bolagsstämma fastställde 2.4.2025 bokslutet för 2024 och beslutade om utdelning till aktieägarna enligt förslaget i bokslutet. Den första delen av utdelningen, totalt 90 187 800,00 euro, betalades ut 7.4.2025. Eeva-Liisa Virkkunen valdes till ny styrelsemedlem och ny styrelseordförande och Leena Mörttinen återvaldes som vice ordförande. Dessutom återvaldes Jero Ahola, Anne Jalkala och Mikko Mursula som styrelsemedlemmar.

Bolaget har inte ändrat sin resultatprognos från den som presenterades i bokslutskommunikén 4.3.2025.

Mer information

Asta Sihvonen-Punkka, verkställande direktör

+358 30 395 5235 eller +358 50 573 9053

Jukka Metsälä, ekonomi- och finansieringsdirektör
+358 30 395 5213 eller +358 40 563 3756

Fingrid är finländarnas stamnätsbolag. Vi säkerställer elförsörjningen till våra kunder och det finska samhället samt utformar ett grönare elsystem för framtiden som bygger på marknadsmässiga villkor.

Fingrid. Kraft med ansvar.

www.fingrid.fi