11.1.2022 13.52
19.1.2022 14.45
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

Säätösähkömarkkinoiden (mFRR EAM) uudistus viivästyy Pohjoismaissa. Tiedote päivitetty 19.1.

Marraskuulle 2022 suunniteltua pohjoismaisten säätösähkömarkkinoiden eli mFRR-energiamarkkinoiden uudistusta ja automaattisen käyttöjakson aloitusta joudutaan siirtämään. Toteutuksen monimutkaisuus on ollut haastavaa kaikille kantaverkkoyhtiöille. Uusi aikataulu määräytyy erityisesti sen mukaan, miten Statnett ja Svenska kraftnät pystyvät toteuttamaan järjestelmäuudistukset ja sisäiset koulutukset.

Tammi-helmikuun aikana kantaverkkoyhtiöt analysoivat yhdessä sidosryhmien kanssa erilaisia vaihtoehtoja uudeksi käyttöönottosuunnitelmaksi. Fingrid järjestää keskustelutilaisuuden aiheesta reservitoimittajille ja muille sidosryhmille Teamsissa 24.1. klo 14-15 >

Viivästyksellä ei ole vaikutusta 15 minuutin taseselvityksen käyttöönottopäivämäärään (22.5.2023) Suomessa.

Karri Mäkelä, Fingrid Oyj
Sähköpostiosoitteemme ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi

Säätösähkö- ja säätökapasiteettimarkkinat >

Uudet pohjoismaiset reservimarkkinapaikat >

Pohjoismaisen tasehallintahankkeen (NBM) päivitetty tiekartta hankkeen sivuilla > (englanniksi)

Päivitetty 19.1. ja lisätty tiedotteeseen:
Tutustu etukäteen tilaisuuden esitysmateriaaliin >
Vastauksia esitysmateriaalissa oleviin kysymyksiin voi laittaa myös sähköpostilla osoitteeseen tasehallintahanke(at)fingrid.fi. Vastauksia käytetään päätöksenteon tukena.