7.4.2022 11.33
Ajankohtaista, Lehdistötiedotteet, Projektit

Fingrid reagoi asiakkaiden ja yhteiskunnan tarpeisiin uudella muuntokapasiteetilla

Fingrid on tehnyt sopimuksen korealaisen Hyosung Heavy Industriesin kanssa kahdeksan tehomuuntajan toimituksesta vuosien 2023–2026 aikana. Uusilla tehomuuntajilla mahdollistetaan lisääntyvän tuulivoiman liittäminen kantaverkkoon ja luodaan edellytyksiä teollisuuden investoinneille Suomessa.

Fingridin tavoitteena on liittää uusia tuulivoimapuistoja sähköverkkoon vuosien 2021–2026 aikana vähintään 6 000 megawatin edestä, joka kolminkertaistaisi Suomen nykyisen tuulivoimakapasiteetin. Uusi muuntokapasiteetti on osaltaan mahdollistamassa vireillä olevien tuulivoimahankkeiden liittämisen sähköverkkoon. Samalla sähköverkon korkeaa käyttövarmuutta ja siirtokapasiteettia vahvistetaan uusilla siirtoyhteyksillä: vuonna 2025 valmistuu Aurora Line Muhokselta Pohjois-Ruotsiin Messaureen ja vuonna 2026 Järvilinja 2 Vaalasta Joroisille.

Uudet tehomuuntajat tukevat lisäksi teollisuuden investointeja mahdollistamalla kasvavan sähkönkulutuksen. Muun muassa Kymenlaaksossa sijaitsevalle Kymin sähköasemalle lisätään vuoden 2024 aikana muuntaja, jolla mahdollistetaan energiaintensiivisen teollisuuden kehittyminen alueella.

Fingrid parantaa myös vikavalmiuttaan hankkimalla varamuuntajan erityisesti Pohjois-Suomen tarpeisiin. Lisäksi sopimus sisältää kahdeksan tehomuuntajan osto-optiot, jotka parantavat vikoihin varautumista ja mahdollistavat ennakoivan ja nopean reagoinnin asiakkaiden sekä yhteiskunnan tarpeisiin. Sopimuksen kiinteän toimituslaajuuden arvo on noin 32 miljoonaa euroa. Hyosung on aiemmin toimittanut Fingridille menestyksekkäästi neljä tehomuuntajaa.

Timo Kiiveri, Johtaja, Fingrid Oyj, puh. 040 543 3039
Daniel Kuosa, Rakentamispäällikkö, Fingrid Oyj, 041 502 9680

Lue myös: Kymin sähköaseman toinen muuntaja tukee teollisuuden investointeja Kymenlaaksossa