10.9.2021 15.18
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

Tarjouspyyntö osallistumisesta taajuusohjatun käyttö- ja häiriöreservin ylläpitoon 2022

Fingrid järjestää tarjouskilpailun taajuusohjatun käyttö- ja häiriöreservin ylläpidosta ajanjaksolle 1.1.2022 – 31.12.2022. Uutena reservituotteena tarjouskilpailussa on mukana taajuusohjattu häiriöreservi alassäätöön.

Fingrid hankkii osan taajuusohjattujen reservien velvoitteestaan kotimaisilta vuosimarkkinoilta tämän tarjouskilpailun perusteella. Vuosimarkkinoiden lisäksi Fingrid hankkii taajuusohjattua reserviä Venäjältä ja Virosta sekä päivittäisellä hankinnalla tuntimarkkinoilta kotimaasta ja muista Pohjoismaista.

Tarjouskilpailu järjestetään Cloudia kilpailutusjärjestelmän kautta.

Tarjous on toimitettava Fingridille 1.10.2021 klo 16.00 mennessä tarjouspyynnön mukaisesti.

Mikäli tarjottava kapasiteetti ei ole aikaisemmin osallistunut reservien ylläpitoon tai säätökokeen voimassaolo on päättynyt, tulee testitulokset säätökyvyn todentamisesta toimittaa Fingridille viimeistään tarjouksen yhteydessä.

1.1.2022 otetaan Pohjoismaissa käyttöön uusi reservituote, taajuusohjattu häiriöreservi alassäätöön (FCR-D alas). Uutta alassäätötuotetta voi poikkeuksellisesti tarjota vuosimarkkinoille myös reservikohteista, joille ei ole tehty säätökoetta ennen tarjouskilpailun päättymistä. Tällöin tarjouksen yhteydessä on toimitettava arvio säätökokeen ajankohdasta ja selvitys siitä, miten tarjottavan kapasiteetin määrä on laskettu. Reservikohde ei voi osallistua reservin ylläpitoon sopimuskauden aikana ennen kuin säätökoe on hyväksytty.

Lisätietoja antaa tarvittaessa Anders Lundberg, Fingrid Oyj, puh. 030 395 4171.