21.10.2020 10.12
Ajankohtaista, Projektit

Fingrid valitsi VEO Oy:n rakentamaan suurta tuulivoiman liityntäasemaa Haapajärvelle

Fingrid ja VEO ovat allekirjoittaneet sopimuksen Suomen kantaverkon toistaiseksi suurimman muuntoaseman rakentamisesta Haapajärvelle. Pysäysperä-niminen muuntoasema liittää valtakunnan verkkoon merkittävän määrän tuulivoimaa sekä luo vahvan lähtökohdan alueen jakeluverkon ja tuulivoiman kehittämiselle. Aseman läheisyydessä onkin kehitteillä tuulivoimapuistoja tuhansien megawattien edestä.

Maanantaina 19.10. allekirjoitetun sopimuksen arvo on noin 14,5 miljoonaa euroa. Rakennustyöt valmistuvat aikataulun mukaan syksyllä 2022. Koko investointikokonaisuuden arvo on vajaat 30 miljoonaa euroa.

“On hienoa nähdä, että se määrätietoinen työ mitä olemme tehneet VEO’lla yhteistyössä Fingridin kanssa on mahdollistanut sen, että saamme olla mukana rakentamassa tätä kantaverkon solmupistettä yhdessä Fingridin kanssa. Päämäärämme on tietysti jatkaa oman toimintamme kehittämistä niin että jatkossa olisimme mukana tiiviisti rakentamassa tulevaisuuden kantaverkkoa. Tämä projekti luo siihen loistavat edellytykset.” kertoo VEO:n sähköasemayksikön johtaja Fredrik Grankull.

Muuntoasema rakennetaan kantaverkon uuden tärkeän sähkön siirtoyhteyden, Metsälinjana tunnetun voimajohtolinjan yhteyteen. Muuntoasema mahdollistaa osaltaan hiilineutraalin Suomen rakentamisen.

Todella upeaa toimia projektipäällikkönä tällaisessa hankkeessa ja omalta osaltani samalla varmistaa, että Suomi pääsee ilmastotavoitteisiinsa!” projektipäällikkö Petri Hämäläinen Fingridiltä toteaa.

Lisätiedot:
Daniel Kuosa, rakentamispäällikkö, sähköasemat

Petri Hämäläinen, projektipäällikkö

sähköposti muodossa etunimi.sukunimi@fingrid.fi

Infoboksi

Pysäysperän muuntoasema

Fingridin suurin kertainvestointi muuntoaseman rakentamiseksi
400 kV kenttiä 4 kpl
110 kV kenttiä 10 kpl
400 MWA päämuuntajia 2 kpl
reaktoreita 2 kpl

Ilmakuva, Pysäysperän sähköaseman rakennustyöt ovat käynnistyneet Sundström Ab Oy:n toimesta syksyllä 2020.

Sopimuksen allekirjoitus maanantaina 19.10. Fingridin toimitiloissa.
Kuvassa vasemmalta oikealle:
VEO:n sähköasemayksikön johtaja Fredrik Grankull, VEO:n toimitusjohtaja Timo Ala-Heikkilä, Fingridin toimitusjohtaja Jukka Ruusunen ja Fingridin johtaja (verkko-omaisuuden rakentaminen ja kunnossapito) Timo Kiiveri.