14.4.2020 13.19
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

ENTSO-E:n sidosryhmäwebinaari 17.4 - Tilannekatsaus eurooppalaiseen sähkön riittävyyden arviointimenetelmään

ENTSO-E kehittää eurooppalaista sähkön riittävyyden arviointimenetelmää ERAA:ta (European Resource Adequacy Assessment), joka tulee korvaamaan ENTSO-E:n aikaisemmin tuottaman keskipitkän aikavälin tehonriittävyystarkastelun, MAF:n (Mid-term Adequacy Forecast). ERAA perustuu todennäköisyyksiin pohjautuvaan arviointimenetelmään, joka huomioi lähtötietojen epävarmuudet, kuten siirtojohtojen ja voimalaitosten käytettävyyden, kysynnän vaihtelun sekä uusiutuvan energian tuotannon.

Euroopan unionin puhtaan energian pakettiin sisältyvän sähköasetuksen mukaisesti ENTSO-E on velvollinen kehittämään menetelmän sähkön riittävyyden arviointiin, toimittamatta jäävän sähkön arvon laskentaan, uuden tuotannon ja/tai kysyntäjouston kustannuksiin sekä luotettavuusstandardin objektiivisten ja todennettavissa olevien kriteerien pohjalta.

Valmistelluista menetelmistä on pidetty kaksi julkista konsultaatiota 5.12.2019 ja 30.1.2020 välillä. Konsultaatioissa saatiin palautetta yli 50 sidosryhmältä ympäri Euroopan. Ennen menetelmien viimeistelyä ENTSO-E järjestää nyt sidosryhmäwebinaarin. Webinaarissa luodaan katsaus konsultaatioissa saatuihin palautteisiin koskien sähkönriittävyysmenetelmiä ja kerrotaan merkittävimmät muutokset konsultaatioiden pohjalta sekä seuraavat askelmerkit. Webinaari järjestetään perjantaina 17. huhtikuuta klo 12-14 Suomen aikaa.

Linkki ENTSO-E:n uutiseen sekä ohjeet webinaariin rekisteröitymiseen:

Lisätiedot:
Esa Äärynen, Fingrid Oyj, puh. 030 395 4120