27.11.2019 11.00
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

Pohjoismaiset kantaverkkoyhtiöt ryhtyvät toimittamaan keskeytystiedot NUCS-palvelussa

Pohjoismaisten kantaverkkoyhtiöiden tarjoama NUCS (Nordic Unavailability Collection System) on maksuton palvelu sähkön tuotanto-, kulutus- ja siirtokapasiteetin keskeytystietojen ilmoittamiseen. Fingrid siirtyy NUCSin käyttöön palvelun avautuessa 3. joulukuuta. Palvelu on kaikkien sähkömarkkinatoimijoiden käytettävissä vaihtoehtona nykyiselle Nord Poolin järjestelmälle.

EU:n transparenssiasetuksen mukaan sähkömarkkinatoimijoiden tulee ilmoittaa mm. sähkön tuotanto-, kulutus- ja siirtokapasiteetin rajoituksista. Kantaverkkoyhtiöiden tehtävänä on varmistaa, että nämä tiedot välittyvät ENTSO-E:lle julkaistavaksi eurooppalaisella transparenssialustalla.

Nykyisin pohjoismaiset markkinatoimijat toimittavat keskeytystiedot Nord Poolin ylläpitämän UMM-järjestelmän kautta. Sähköpörssien kilpailun myötä tiedot tulee voida toimittaa myös riippumattoman kanavan kautta. Tämän vuoksi kantaverkkoyhtiöt ovat rakentaneet näiden tietojen keruuseen uuden järjestelmän, NUCSin.

Fingrid ja muut pohjoismaiset kantaverkkoyhtiöt ottavat NUCS-palvelun käyttöön 3. joulukuuta alkaen. Ryhdymme tästä alkaen ilmoittamaan keskeytystiedot ja muun kiireellisen markkinatiedon NUCSin kautta.

Vaikutukset markkinatoimijoille

Nord Poolin UMM-järjestelmä on edelleen pohjoismaisten markkinatoimijoiden käytettävissä.

Markkinatoimijoilla on 3.12. alkaen mahdollisuus halutessaan siirtyä NUCS-palvelun käyttöön keskeytystietojen ilmoittamisessa. Tässä tapauksessa pyydämme ilmoittautumaan Fingridiin osoitteeseen nucs(at)fingrid.fi. NUCS-palvelun osoite www.nucs.net toimii 3.12. alkaen.

Kaikki pohjoismaisten kantaverkkoyhtiöiden Nord Poolissa julkaistut aktiiviset UMM-viestit perutaan 3.12. Nord Poolissa ja julkaistaan uudelleen NUCS.net-sivustolla sekä ENTSO-E:n transparenssialustalla. Jatkossa NUCSissa julkaistut markkinatiedotteet on mahdollista julkaista uudelleen myös muissa kanavissa.

Riippumatta siitä, kumpaa järjestelmää markkinatoimija jatkossa käyttää, työskentelyä voi jatkaa ns. yhden luukun periaatteella. Nord Poolin UMM-järjestelmään raportoidut tiedot ovat nähtävissä NUCSissa ja päinvastoin.

Vaikutukset markkinatoimijoille sähköpörssikilpailun alkaessa

Sähköpörssikilpailu alkaa suunnitelmien mukaan maaliskuussa 2020.

Ennen pörssikilpailun alkamista Suomessa toimivien markkinatoimijoiden tulee ilmoittaa Fingridille, mitä järjestelmää ne tulevat käyttämään jatkossa keskeytystietojen ilmoittamiseen. Tiedotamme asiasta lisää myöhemmin.

Lisätiedot:

Pentti Säynätjoki, Fingrid, puh. 030 395 5275 (2.12. alkaen)

Juha Hiekkala, Fingrid, puh. 030 395 5108

Sähköpostiosoitteemme ovat muotoa etunimi.sukunimi(at)fingrid.fi.

ENTSO-E:n transparenssialusta (englanniksi): https://transparency.entsoe.eu/

Aiempia tiedotteita aiheesta:

NUCS-palvelun käyttöönotto Pohjoismaissa viivästyy >

Ehdot sähköntuotannon keskeytystietojen ilmoitusjärjestelmästä palveluntarjoajille >