27.8.2018 15.58
Ajankohtaista, Kansainväliset uutiset, Sähkömarkkinat

NUCS-palvelun käyttöönotto Pohjoismaissa viivästyy

Sähkön tuotanto- ja siirtokapasiteetin keskeytystietojen keruuseen rakennettavan Nordic Unavailability Collection System- eli NUCS-palvelun käyttöönotto Pohjoismaissa viivästyy. Samalla markkinatoimijoiden takaraja ilmoittaa järjestelmävalinnasta siirtyy eteenpäin elokuun 31. päivästä. Tiedotamme uudesta aikataulusta mahdollisimman pian.

EU:n transparenssiasetuksen vaatimat tiedot sähkön tuotanto- ja siirtokapasiteetin keskeytyksistä tulee nykyisin voida toimittaa myös sähköpörsseistä riippumattoman kanavan kautta. Tästä johtuen keskeytystietojen keruuseen luodaan Pohjoismaissa uusi järjestelmä, Nordic Unavailability Collection System, NUCS.

Tiedotteessamme 3.7. pyysimme markkinatoimijoita ilmoittamaan 31.8. mennessä, mitä järjestelmää he aikovat jatkossa käyttää keskeytystietojen toimittamiseen. Aikaraja oli sovittu pohjoismaisten kantaverkkoyhtiöiden kesken samaksi kaikissa neljässä maassa. Nyt tämä takaraja siirtyy eteenpäin.

Kantaverkkoyhtiöt ovat yhdessä päättäneet siirtää NUCSin käyttöönottoa, koska pörssikilpailun käynnistyminen Pohjoismaissa on siirtynyt myöhäisemmäksi. Tiedotamme uudesta aikataulusta ja NUCS-järjestelmän käyttöönotosta lisää myöhemmin, kun tiedot pörssikilpailun käynnistymisestä tarkentuvat.

Lisätiedot:

Pentti Säynätjoki, Fingrid, pentti.saynatjoki@fingrid.fi, puh: 030 395 5275

Aiempi uutinen aiheesta

EU:n transparenssiasetus (Reg EU 543/2013)