13.9.2019 10.21
Sähkömarkkinat, Sähköjärjestelmä, Projektit

Fingrid vahvistaa kantaverkkoa Simon kunnassa tuulivoiman liittämiseksi sähköverkkoon

Sähköjärjestelmä käy läpi ennennäkemätöntä murrosta. Tulevaisuuden puhdas sähköjärjestelmä vaatii kantaverkolta uusia investointeja toimiakseen parhaalla mahdollisella tavalla. Fingridin investointipäätös Simojoen sähköaseman ja siihen liittyvien voimajohtojen rakentamisesta edesauttaa tuulivoiman liittämistä sähköverkkoon.

Tuulivoimahankkeiden määrä erityisesti Suomen länsirannikolla sekä Meri-Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan rannikolla lisääntyy kiihtyvällä tahdilla. Uusien hankkeiden mahdollistamiseksi kantaverkkoa on vahvistettava uusilla voimajohtoyhteyksillä ja liityntäasemilla. Osana näitä vahvistuksia, Fingrid on tehnyt investointipäätöksen uuden Simojoen 110 kilovoltin sähköaseman ja noin kuuden kilometrin pituisen 110 kilovoltin voimajohdon rakentamisesta. Voimajohto rakennetaan nykyiseltä Isohaara– Raasakka -voimajohdolta uudelle sähköasemalle.

Uusi sähköasemapaikka sijaitsee nykyisten 400 kilovoltin Keminmaa–Pikkarala ja 110 kilovoltin Taivalkoski–Halmekangas -voimajohtojen varrella. Hankkeessa varaudutaan uuden sähköaseman vahvistamiseen 400 kilovoltin ratkaisuilla, mikäli tämä nähdään tulevaisuudessa järkevänä ja mahdollisena tuulivoiman ja sähköjärjestelmän osalta.

Investoinnin hankinta aloitettiin välittömästi investointipäätöksen jälkeen ja rakentaminen aloitetaan vuoden 2019 lopussa. Projekti valmistuu vuoden 2021 aikana.

Lisätiedot:

Aki Laurila