19.9.2017 08.30

Uusia ideoita hackathon-kilpailusta

Fingrid hakee uusia ideoita toimintansa kehittämiseen hackathonin kautta. Hackathoniin asetetaan kaksi haastetta, jotka liittyvät reaaliaikaisiin tietovirtoihin hajautetussa ympäristössä sekä tiedon hyödyntämiseen ennusteissa. Kumppanina hankkeessa on IndustryHack.

Fingrid hakee uusia ideoita toimintansa kehittämiseen hackathonin kautta. Hackathon on ict-maailmasta tuttu työskentelymalli, jossa start upit ja muut kehittäjät kerääntyvät määräajaksi yhteen tilaan työstämään ratkaisuja ennalta nimettyyn haasteeseen. Lyhyessä ajassa rakennetaan demo, jota päästään heti testaamaan.
Fingridin asettaa hackathoniin kaksi haastetta:
  1. Reaaliaikaiset tietovirrat hajautetussa ympäristössä. Sähköjärjestelmä uudistuu ja syntyy uusia sähkön tuottajia sekä aktiivisia kuluttajia. Tehtävänä on ratkaista, miten esim. aurinkopaneelien tuotannosta ja sähköautojen latauksista saadaan siirrettyä tieto Fingridille reaaliaikaisesti ja tietoturvallisesti sekä riittävän kustannustehokkaasti, jotta myös esimerkiksi kotitaloudet voivat olla mukana osana sähkömarkkinoita.

2. Tiedon hyödyntäminen ennusteissa. On tärkeää voida arvioida sähkön tuotannon ja -kulutuksen tasapainoa sekä  kokonaiskapasiteettia ennakkoon, jotta järjestelmä toimii tehokkaasti. Tehtävänä on ratkaista, kuinka voidaan ennustaa järjestelmän tila yhdistelemällä ja analysoimalla dataa eri lähteistä, kuten sähkömarkkinoilta, kansallisesta tuotantokapasiteetista sekä muista relevanteista lähteistä.

Fingridin kumppanina hackathonissa on IndustryHack. Tehtävät on julkistettu tänä aamuna IndustryHackin sivuilla.  Osallistumisaika päättyy perjantaina 13.10. klo 16.00.

Fingrid valitsee kilpailuun osallistuneista ehdotuksista lokakuussa 6-8 tiimiä, jotka ohjeistetaan tarkemmin erillisessä webinaarissa. Itse hackathon pidetään marraskuun 14.-15. päivänä Fingridin tiloissa Käpylässä.

Kaikki hackathoniin valitut tiimit saavat 1 500 euron palkkion. Lisäksi tiimeillä on mahdollisuus 20 000 euron jatkopilottiin.

Jonne Jäppinen, Fingrid Oyj, jonne.jappinen@fingrid.fi

Seuraa kilpailua Fingridin sosiaalisen median kanavilla sekä hashtagilla #LightsOn