28.6.2017 14.00

Uusi kolmivuotinen tehoreservikausi alkaa 1.7.2017

Uusi tehoreservikausi alkaa 1.7.2017. Uudella jaksolla tehoreservijärjestelyyn kuuluu Energiaviraston päätöksellä neljä voimalaitosyksikköä ja kaksi sähkön kulutusjouston kohdetta. Tehoreservin kokonaiskapasiteetti on yhteensä 729 MW.

Järjestelyyn valitut voimalaitokset ovat Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n Naantali 1 voimalaitos, Tampereen Sähkölaitos Oy:n Naistenlahti 1 voimalaitos, Fortum Power and Heat Oy:n osuus Meri-Porin voimalaitoksesta ja Kanteleen Voima Oy:n Haapaveden voimalaitos. Kulutusjouston kohteita ovat Fortum Power and Heat Oy:n omistama Suomenojan lämpöpumppu sekä Helen Oy:n omistama Katri Valan lämpöpumppulaitos.

Uuden tehoreservikauden kiinteät ylläpitokustannukset ovat n. 13,8 miljoonaa euroa vuodessa.

Tehoreservin laskutuskäytäntö muuttuu Energiaviraston vahvistamien käyttösääntöjen mukaisesti siten, että tehoreservimaksut kohdistetaan paremmin aiheuttamisperiaatteen mukaisesti talvikaudelle, jolloin sähkönkulutus on suurinta. Tehoreservin käyttövalmiuden kiinteät ylläpitokorvaukset laskutetaan joulu-, tammi- ja helmikuun arkipäivien (maanantai-perjantai) päivätuntien klo 7.00 – 21.00 sähkönkulutuksen mukaan.  Vastaavaa maksurakennetta noudatetaan myös kantaverkkopalvelun talviarkipäivän kulutusmaksussa. Tehoreservin toimittajille maksetaan vastaavasti kiinteät ylläpitokorvaukset talvikaudella kuukausittain jälkikäteen. Mahdolliset käynnistymisestä aiheutuvat kustannukset kohdistetaan talvikaudella em. päiväajan sähkönkulutukselle ja muuna aikana aktivointikuukauden kaikelle sähkönkulutukselle.

Tehoreservikausi päättyy 30.6.2020.

Lisätiedot: