2.11.2017 13.00
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

Infotilaisuus säätösähkömarkkinoiden aggregointipiloteista 28.11.

Vaihtelevan sähköntuotannon osuuden kasvaessa joustavuuden tarve sähköjärjestelmässä kasvaa. Fingrid järjestää infotilaisuuden säätösähkömarkkinoiden aggregointimallien pilottihankkeista tiistaina 28.11.2017 klo 9.30-12 Messukeskuksessa Helsingissä.

Fingrid kehittää reservimarkkinoita siten, että kaikki joustopotentiaali saadaan hyödynnettyä, jotta tehotasapaino saadaan ylläpidettyä kustannustehokkaasti myös tulevaisuudessa. Osana tätä kehitystyötä toteutamme kaksi pilottihanketta, joissa kehitämme aggregointimallia säätösähkömarkkinoille. Pilottien avulla on tavoitteena selvittää useasta taseesta aggregoinnin mahdollistamista sekä toimitusketjun ulkopuolisen reservinmyyjän osallistumista säätösähkömarkkinoille.

Pilottiyhteistyökumppanimme ovat Helen Oy ja Voltalis S.A. Helen toimii Suomessa sähkön myyjänä ja tuottajana. Pilotissa Helen tulee hyödyntämään kiinteistöjen varavoimaa. Voltalis on toiminut aggregaattorina Ranskassa vuodesta 2008 ja operoi tänä päivänä noin 100 000 ranskalaista kotitaloutta ja pienempiä kaupallisia kohteita. Pilotissa Voltalis aikoo keskittyä Suomessakin kysyntäjouston, myös kotitalouksien, aggregointiin.

Vuoden kestävien pilottien on määrä alkaa loppuvuodesta 2017.

Aggregointipilottin infotilaisuus järjestetään 28.11.2017 klo 9.30-12 Hotelli Holiday Innissä, osoite: Messukeskus, tila 201, Messuaukio 2, 00520 Helsinki.

Aggregointipilottien infotilaisuuden ohjelma:

9.30                    Aamukahvi
10.00                  Tervetuloa, Asta Sihvonen-Punkka, Fingrid, johtaja sähkömarkkinat
10.15                   Helenin ja Voltaliksen pilotit
11.00                   Pilotoitavat mallit ja pilottien eteneminen
12.00                  Tilaisuus päättyy, lounas tarjolla

Infotilaisuus on avoin kaikille kiinnostuneille. Ilmoittautuminen 14.11. mennessä sähköpostilla reservit@fingrid.fi.

Verkkosääntöfoorumi samassa tilassa klo 13 alkaen

Infotilaisuuden jälkeen samassa tilassa jatkuu Fingridin Verkkosääntöfoorumi klo 13.00 alkaen.

Myös Verkkosääntöfoorumi on avoin kaikille kiinnostuneille. Osallistujia pyydetään ilmoittautumaan etukäteen sähköpostitse verkkosaannot@fingrid.fi.

Lämpimästi tervetuloa!