28.4.2015 08.00
Lehdistötiedotteet, Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

Fingrid huolissaan sähkötehon riittävyydestä: Energiapolitiikasta tehopolitiikkaan

Suomen kantaverkkoyhtiön Fingridin mukaan tulevan hallituksen olisi Suomessa otettava kokonaisvaltaisempi ote energia- ja ilmastopolitiikkaan. Energiajärjestelmää olisi katsottava kokonaisuutena ja otettava huomioon, miten poliittiset toimet vaikuttavat energiamarkkinoihin.

"Eduskuntavaalien vaalikeskusteluja kuunnellessa sai kuvan, että puolueilla ja ehdokkailla on keskimäärin aika yksioikoinen kuva energiapolitiikasta ja sen haasteista. Useimmille on kyse vain valinnasta, millä lähteillä sähkö ja lämpö tuotetaan tai auto kulkee. Mieluisia energiamuotoja tulee edistää ja epämieluisista päästä eroon, ei sen kummempaa. Valitettavasti energiajärjestelmän haasteet ovat tulleet paljon mutkikkaammiksi, osin tuon yksiviivaisen politiikan johdosta", kirjoittaa Fingridin varatoimitusjohtaja Juha Kekkonen  Fingridin asiakaslehden pääkirjoituksessa.

Kekkosen kantaaottavan pohdiskelevan kolumnin voi lukea sähköisessä muodossa Fingrid-asiakaslehdestä 1/2015.

Energia-alan ajankohtaisiin asioihin pureudutaan yhtiön järjestämässä asiantuntijaseminaarissa tiistaina 28.4.2015 Marina Congress Centerissä Helsingissä.

Sähkömarkkinapäivässä kysytään muun muassa turvaavatko markkinat sähkön riittävyyden. Aiheina ovat myös aluehintaerot ja mahdollisuudet suojautua niiden riskeiltä.

Tilaisuutta voi seurata seminaaripäivän aikana suorana web-casting -lähetyksenä osoitteessa: http://www.goodmood.fi/webcaster/accounts/fingrid/live/

Sähkömarkkinapäivän ohjelma:
Fingrid markkinoiden toimivuuden edistäjänä
Jukka Ruusunen, toimitusjohtaja, Fingrid Oyj

Turvaako markkinamekanismi sähkön riittävyyden

• Sähkötehon riittävyys Suomessa
Mikko Heikkilä, sähkömarkkina-asiantuntija, Fingrid Oyj

• Capacity Mechanisms – Market Design options
Colas Chabanne, Convenor, ENTSO-E WG Market Design and RES (RTE France)

Aluehintaerot – syyt ja johtopäätökset

• Kantaverkonhaltijan näkökulma