2.12.2014 14.00
Projektit, Ajankohtaista

Fingrid Oyj on allekirjoittanut sopimukset johtimien erillishankinnasta vuosille 2015 - 2016

Sopimukset on allekirjoitettu 25.11.2014 kiinalaisen Jiangsu Zhongtian Technology Co. Ltd (ZTT):n ja 1.12.2014 suomalaisen Prysmian Finland Oy:n kanssa.
Yhteensä 3361 johdinkilometrin hankintojen kokonaisarvo on 11,4 miljoonaa euroa, josta Prysmian Finland Oy:n osuus on 3,2 miljoonaa  ja ZTT:n  8,2 miljoonaa.

Molempiin sopimuksiin sisältyy myös optiot, jotka kumpikin kattavat yhteensä 1100 kilometriä johdinta. Hankinta kattaa lähes kaikki Fingridin työmailla vuosina 2015 ja 2016 asennettavat vaihe- ja ukkosjohtimet. Näistä esimerkkinä Pohjanmaalla jo käynnissä olevat Hirvisuo - Kalajoki, Kalajoki - Siikajoki ja Siikajoki - Pyhänselkä -projektit.

Hankinnassa ei hankittu valokuitu-ukkosköysiä (ns. OPGW-johtimia) vaan ne hankintaan jatkossakin osana voimajohtojen rakennusurakoita.

Sekä Prysmianin että ZTT:n toiminta auditoitiin vastuullisen ja turvallisen toiminnan takaamiseksi. Auditoinnit suoritettiin toimittajien tehtailla. Auditoinneissa tehtyjen havaintojen perusteella vaadituista muutoksista ja parannuksista on sovittu ennen sopimusten allekirjoittamisia.

projektipäällikkö Petri Hämäläinen, puh. 030 395 5246

Kuvassa Keijo Välimaa, Maria Joki-Pesola, Petri Hämäläinen, Jan Montell (Fingrid Oyj) Ryan Shi (ZTT), Kari Kuusela (Fingrid Oyj) ja Alex Fang (ZTT).

Kuvassa Petri Hämäläinen (Fingrid Oyj), Heikki Seppänen (Prysmian Finland Oy), Kari Kuusela ja Jussi Jyrinsalo (Fingrid Oyj).