12.12.2012 11.00
Lehdistötiedotteet, Projektit

Pohjanmaan sähköverkkoa vahvistetaan

Suomen kantaverkkoyhtiö Fingrid vahvistaa Pohjanmaan sähköverkkoa siirtymällä länsirannikolla 400 kilovoltin jännitteen käyttöön. Pohjanmaan verkon kehittäminen koostuu useista eri voimajohto- ja sähköasemaprojekteista. Verkon vahvistamisella luodaan muun muassa tuulivoimalle joustava mahdollisuus liittyä kantaverkkoon.
Fingridillä on meneillään mittava Suomen ilmasto- ja energiastrategian mukainen investointiohjelma, jolla mahdollistetaan tuulivoiman ja ydinvoiman liittäminen verkkoon. Pohjanmaan sähköverkon kehittäminen on osa tätä kymmenvuotista investointiohjelmaa. Alueen ikääntynyt ja siirtokyvyltään alimittainen verkko korvataan uudella verkolla. Siirtoyhteys parantaa lisäksi Suomen pohjoisen ja etelän välistä sähkön siirtokapasiteettia.

Nykyisellään Pohjanmaan kantaverkko muodostuu pääosin 1970-luvulla rakennetuista 220 kilovoltin johdoista ja muuntoasemista. Alueen sähköverkon siirtokyky onkin nyt jäämässä alimittaiseksi ja ikääntyminen edellyttää toimenpiteitä. Asemalaitteiden tekninen käyttöikä on myös tullut täyteen.

- Rakennustyöt vaativat huolellista keskeytyssuunnittelua vuosina 2013-2016. Verkon kyky sietää vikoja heikentyy tänä aikana, mutta Fingrid pyrkii suunnittelemaan rakentamisen huolellisesti ja yhteistyötä sähköyhtiöiden kanssa tiivistetään, kommentoi rakentamistilannetta Fingridin varatoimitusjohtaja Kari Kuusela.

Kaiken kaikkiaan Pohjanmaalla valmistuu vuoteen 2017 mennessä 400 kilovoltin rengasverkko Porista Ouluun, neljä uutta sähköasemaa ja 350 kilometriä 400 kilovoltin voimajohtoja.

Viimeisin hankekokonaisuuteen liittyvä 110 miljoonan investointipäätös Hirvisuo-Pyhäselkä tehtiin vastikään. Hankekokonaisuus käsittää muun muassa 210 kilometrin pituisen Kokkolasta Oulun seudulle ulottuvan Hirvisuo - Pyhäselkä 400 kV voimajohdon, Hirvisuon muunto- ja sarjakondensaattoriaseman, Tuovilan 400 kV kytkinlaitoksen sekä Pyhänselän kytkinlaitoksen laajennuksen. Näiden lisäksi tehdään lukuisia muutoksia eri sähköasemilla ja voimajohdoilla, kun vanhat 220 kilovoltin johdot muutetaan 110 kilovoltin jännitteelle. Hankekokonaisuus valmistuu vuonna 2016.

varatoimitusjohtaja Kari Kuusela, puh. 040 502 7333
erikoisasiantuntija Antero Reilander, puh. 040 519 5825