19.4.2012 12.00

Lisää varavoimaa Suomen kantaverkkoon

Fingrid Oyj ja LNI Verkko Oy ovat allekirjoittaneet käyttöoikeussopimuksen dieselvaravoimalaitosten käytöstä.
Fingrid Oyj ja LNI Verkko Oy ovat sopineet dieselvaravoimalaitosyksikköjen käytöstä myös Fingridin valtakunnallisena nopeana häiriöreservinä. Nopealla häiriöreservillä varmistetaan Suomen sähköjärjestelmän toiminta verkko- tai tuotantohäiriöiden aikana. Nopean häiriöreservin tarve kasvaa vuonna 2014 uuden ydinvoimalaitoksen liittyessä kantaverkkoon.

LNI Verkko Oy:n omistamat dieselvaravoimalaitokset ovat kooltaan pieniä, noin yhden megawatin kokoisia yksikköjä, jotka on sijoitettu useille sähköasemille. Yksikköjen kokonaisteho on 13 megawattia. Kyseessä on ensimmäinen sopimus jonka puitteissa hyödynnetään pieniä varavoimalaitosyksikköjä yhdistettynä ohjattavana kokonaisuutena myös osana valtakunnallista nopeata häiriöreserviä.

Varavoimalaitosyksiköt ovat LNI Verkko Oy:n käytössä verkon häiriötilanteissa sekä työkeskeytys- että varasähkötilanteissa ja Fingrid Oyj:n käytössä sähköjärjestelmän häiriöiden hallintaan nopeana häiriöreservinä. Laitoksilla ei käydä normaalia sähkökauppaa.

Varavoimalaitosyksiköt pystytään käynnistämään täyteen tehoon 15 minuutin kuluessa.
Sopimuskauden pituus on 10 vuotta.

Fingrid Oyj, Johtaja Reima Päivinen p. 030 3955160 tai vanhempi asiantuntija Jonne Jäppinen p. 030 3954225
LNI Verkko Oy, Verkkojohtaja Jorma Myllymäki p.020 586 4455