Sähkönkäyttö väheni alkuvuonna 7,4 prosenttia

Sähkönkäyttö väheni vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 7,4 prosenttia verrattuna edellisvuoden tammi-maaliskuuhun. Teollisuuden sähkönkäyttö on ollut alkuvuonna kuukausittain 16-19 prosenttia pienempi kuin viime vuoden tammi-maaliskuussa. Vähennys johtuu talouden taantumasta. Muu sähkön kulutus on ollut suunnilleen viime vuoden tasolla, ilmenee Energiateollisuus ry:n (ET) kokoamasta sähkön pikatilastosta.
Tammi-maaliskuussa Suomi käytti sähköä 23,3 miljardia kilowattituntia (terawattituntia, TWh). Siitä katettiin sähkön- ja lämmön yhteistuotannolla (CHP) lähes 37 prosenttia, ydinvoimalla 25 prosenttia, vesivoimalla 17 prosenttia ja sähkön erillistuotannolla runsaat 10 prosenttia. Sähkön nettotuonti kattoi vajaat 11 prosenttia. Alkuvuoden sähköstä tuotettiin tuulella 0,3 prosenttia.

Suomi on käyttänyt sähköä viimeisten 12 kuukauden (huhtikuu 2008 - maaliskuu 2009) aikana 85,1 miljardia kilowattituntia (terawattituntia, TWh), viisi prosenttia vähemmän kuin edellisellä vastaavalla 12 kuukauden jaksolla. Lämpötila- ja kalenterikorjattuna teollisuuden sähkönkäyttö on vähentynyt vuodessa yli 11 prosenttia, muu sähkönkäyttö sen sijaan on vuodentakaisissa lukemissa.

Kuluvan talvikauden suurin huipputeho saavutettiin 16. tammikuuta klo 8-9, jolloin tunnin keskiteho oli 13 245 megawattia (MW). Se oli 525 MW vähemmän kuin edellisen talven ennätys (13 770 MW, 4.1.2008 klo 17-18) ja 1 676 MW vähemmän kuin kaksi vuotta sitten saavutettu tähänastinen suurin huipputeho (14 921 MW, 8.2.2007 klo 7-8).