13.9.2006 00.00

Siirtokapasiteetin varaukset Fingridin Venäjän yhteyksillä vuodelle 2007

Kantaverkkoyhtiö Fingrid tarjoaa sähkömarkkinaosapuolille sähkön siirtomahdollisuuksia Venäjän yhdysjohtojensa kautta.  Yhteyksien kaupallinen kapasiteetti on 1300 megawattia (MW).Ensi vuoden alusta alkaville sopimusjaksoille Fingridille oli saapunut määräaikaan eli elokuun loppuun mennessä siirtokapasiteettivarauksia seuraavasti:
   Teho MW
 EDF Trading Ltd, Englanti  50
 EGL Nordic AS, Norja  250
 Fortum Power and Heat Oy, Suomi  100
 Norsk Hydro ASA, Norja  250
 OstElektra GmbH, Saksa  200
 RAO Nordic Oy, Suomi  250
 Statkraft SF, Norja  250

Fingrid käynnisti nykymuotoisen siirtopalvelun 400 kilovoltin Venäjän yhteyksilläään vuoden 2001 alusta 900 MW teholla. Myöhemmin kapasiteettia lisättiin 400 MW kolmannen yhdysjohdon valmistuttua vuonna 2003.

Palvelua ovat tähän mennessä hyödyntäneet seuraavat yritykset: EGL Nordic AS, Fortum Power and Heat Oy, Helsingin Energia, Norsk Hydro Produksjon AS, OstElektra GmbH, Pohjolan Voima Oy, RAO Nordic Oy, RWE Trading GmbH, Scaent AB, Sempra Energy Europe Ltd, Statkraft Energi AS ja Vantaan Energia Oy. Lisäksi kapasiteettivarauksista on ollut kiinnostunut parikymmentä muuta kotimaista ja ulkomaista toimijaa.

johtaja Matti Tähtinen, 030 395 5180, 0400 417 703