15.1.2003 00.00

Viiden kaasuturpiinivoimalaitoksen ohjausjärjestelmät uusitaan

Fingrid uudistaa varavoimalaitoksiaan. Suomen päävoimansiirtoverkon toimivuudesta vastaavan Fingridin varavoimalaitoksia uudistetaan. Viiden kaasuturpiinivoimalaitoksen ohjausjärjestelmien uudistamisesta tehtiin eilen sopimus ABB Oy:n kanssa.Hankkeen kokonaiskustannukset ovat noin 3 miljoonaa euroa. Uudistettavat kaasuturpiinivoimalaitokset ovat valmistuneet 1970-luvulla. Varavoimakoneille luonteenomaisen vähäisen käytön ja säännöllisen huollon ansiosta voimaloiden pääkoneistot ovat edelleen hyvässä kunnossa. Teknisesti vanhentuneiden ohjausjärjestelmien uudistamisella koneistojen teknistaloudellinen elinikä pitenee parillakymmenellä vuodella. Samalla koneistojen ylläpito, kunnonseuranta ja häiriönselvitys tehostuu ja helpottuu. Hankkeen aikana uusitaan pääosa voimalaitosten automaatio-, ohjaus-, suojaus-, säätö- ja valvontajärjestelmistä. Vuoden 2004 loppuun saakka kestävän hankkeen kokonaistoimituksesta vastaa ABB Oy, joka toimittaa myös pääosan laitteista. Fingrid Oyj:n tytäryhtiö Fingrid Varavoima Oy omistaa ja ylläpitää varavoimakapasiteettia voimajärjestelmän lyhytaikaista varavoimatarvetta varten. Fingridillä on käytössään nopeasti käynnistyviä kevytöljykäyttöisiä kaasuturpiinivoimalaitoksia eri puolilla Suomea ja niiden yhteenlaskettu teho on noin 670 MW. Lisätietoja:
Fingrid Varavoima Oy, Toimitusjohtaja Martti Merviö, 030 395 5234
ABB Oy, Olli Tuovinen, 010 2241 674