19.4.2002 00.00

Kaakkois-Suomen kantaverkkovahvistukset valmistuivat

Valtakunnan päävoimansiirtoverkosta vastaava Fingrid Oyj on saanut päätökseen Kaakkois-Suomen verkkoa vahvistavat voimajohto- ja muuntoasemahankkeet. Alueen teollisuuden investointien myötä lisääntyneen sähköntarpeen edellyttämät verkkovahvistukset siirsivät samalla historiaan hyvän matkaa päälle seitsen- kymppiset "rautarouvat" Imatran ja Lappeenrannan väliltä.

Harteikkaat rautarouvat nousivat aikanaan Suomen vanhimmalle kantaverkkoyhteydelle Imatralta Turkuun. Siirtotehon nostoa järeämpien johtimien avulla rouvien rakenne ei olisi kestänyt, joten ne korvattiin uusilla, kapeilla ja harustamattomilla teräspylväillä. Johtoa uusittiin kaikkiaan noin 30 kilometrin pituinen osuus. Johdon ensimmäinen osuus Luukkalasta Pulpiin saatiin valmiiksi viime keväänä ja väli Pulpista Imatralle joulukuussa. Samoihin pylväisiin sijoitettu vahvistava yhteys valmistui tämän vuoden alussa, mutta kytkettiin jännitteisesti vasta vanhojen pylväiden poiston jälkeen maaliskuun loppupuolella. Vanhojen pylväsperustusten poisto ja alueen siivoustyöt jatkuvat edelleen.

Lappeenrannan lounaispuolella sijaitsevan Yllikkälän muuntoaseman laajentamisella kaksinkertaistettiin aseman muuntoteho. Asema sai mm. toisen 400 MVA päämuuntajan ja kaukokäyttöyhteyksiä uusittiin. Muutostyö ei laajentanut käytössä olevaa asema-aluetta.

Voimajohdon uusiminen ja sähköaseman laajentaminen maksoivat yhteensä noin kuusi miljoonaa euroa. Rakennustyöt teki YIT-Rakennus Oy, voimajohtohankkeesta vastasi Johtotec Oy ja asemamuutosten toteutuksesta Fortum Service Oy.

Ritva Laine (voimajohto) 040 543 3029
Martti Heinonen (muuntoasema) 040 519 5080