28.9.1998 00.00
Lehdistötiedotteet

Jokelan siirtokuormauspaikka mahdollistaa Nurmijärven päämuuntajan nopean huollon ja korjauksen

Suomen Kantaverkko Oyj (Fingrid) rakennuttaa suurmuuntajan siirtokuormauspaikan Tuusulan kunnan Jokelan taajamaan. Pääradan varrelle Jokelan rautatieaseman pohjoispuolelle valmistuva siirtokuormauspaikka tarvitaan Nurmijärven suurmuuntajan huolto- ja korjauskuljetuksia varten.

Nurmijärven Nukarin kylässä oleva muuntoasema on tärkeä Pohjois- Uudenmaan kantaverkon syöttöpiste, joka palvelee koko alueen energiahuoltoa. Muuntajan siirtokapasiteetti on 400 MVA, mikä vastaa suurehkon voimalaitoksen tehoa.

Siirtokuormauspaikka tehdään, jotta alueellisesti tärkeä suurmuuntaja voidaan tarvittaessa siirtää nopeasti huoltoa tai korjausta varten tehtaalle. Siirtokuormauspaikalle rakennetaan rautatien sivuraide ja lastauspaikka, jossa muuntaja voidaan lastata junavaunusta erikois-kuljetusrekkaan. Kuljetuksen kokonaispaino on yli 400 tonnia. Tällä hetkellä ei ole tiedossa kuljetuksia.

Noin miljoona markkaa maksavan työn urakoi kouvolalainen Maansiirto Veli Hyyryläinen Oy. Työ valmistuu lokakuun aikana.

Tarmo Juottonen, 030 395 5117 tai 040 070 4468