25.3.2024 12.02

Fingrid-lehti 1/2024: Sähköjärjestelmä tarvitsee lisää reservejä

Vuoden ensimmäinen Fingridin asiakaslehti on ilmestynyt. Tämän numeron pääteemana on sähköjärjestelmän reservit, joiden tarve kasvaa energiamurroksen myötä merkittävästi. Lehdessä on myös lukijakysely. Vastaamalla siihen autat meitä tekemään entistä parempaa lehteä.

Fingrid-lehden 1/2024 pääkirjoituksessa Fingridin voimajärjestelmän käytön johtaja Tuomas Rauhala kirjoittaa uudesta normaalista eli sähköjärjestelmän tehotilanteen lisääntyneestä vaihtelusta Suomessa ja muissa Pohjoismaissa. Käyttövarmuuden ylläpitämiseksi on tärkeää saada mukaan reservimarkkinoille sekä uusi että jo käytössä oleva sähkön tuotannon, varastoinnin ja käytön jousto.

Fingrid toivottaa uudet toimijat tervetulleeksi sähkön reservimarkkinoille tasapainottamaan sähköjärjestelmää ja saamaan lisäansioita. Tällä hetkellä reservimarkkinoille osallistuu noin 70 yritystä, mutta lisää reservikohteita, kuten tuulivoimaa, sähkön suurkulutusta, akkuja sekä aurinkovoimaa tarvitaan, kertovat Fingridin Pia Ruokolainen ja Jukka Kakkonen. Sähköjärjestelmän reservimarkkinoilla jo toimivista yrityksistä haastattelussa ovat Fortumin Mikael Heikkilä, Tampereen Energian Marko Ketola, Outokummun Mikael Surakka (kannessa) sekä Gasumin Juha Hietaoja.

Esimerkiksi Mikael Heikkilä perustelee Fortumin osallistumista reservimarkkinoille seuraavasti: ”On yhtiön etu, että sähköjärjestelmä toimii ja yhteiskunta uskaltaa luottaa sähköön pääasiallisena energialähteenä. Lisäksi reserveistä saa taloudellisen korvauksen”, hän sanoo.

Fingrid-lehdessä 1/2024 myös muiden muassa:

• Voimajohtoasentajan matkassa. Reportaasi Eltel Networksin voimajohtoasentajan työpäivästä.
  • Relesuojaus torjuu kantaverkon häiriötilanteiden haittavaikutuksia.
  • Uusi laskentamalli ohjaa päästövähennystoimia.
  • Sähkövarasto taipuu moneen. Cactos Oy:n haastattelu.
  • Fingridin uuden toimitusjohtajan Asta Sihvonen-Punkan työviikko.

Fingrid-lehden liitteenä julkaistaan kaksi kertaa vuodessa työturvallisuuden julkaisu Turvallisilla linjoilla. Tässä numerossa kerrotaan mm. turvallisuussuunnitelman noudattamisesta ja riskien jatkuvasta arvioinnista vaativalla työmaalla sekä luodaan katsaus viime vuoden työturvallisuuteen Fingridin työkohteissa.

Fingrid-lehden painettu versio julkaistaan asiakkaille sekä lehden tilanneille. Artikkelit julkaistaan vaiheittain Fingridin verkkolehdessä osoitteessa www.fingridlehti.fi. Lehdestä julkaistaan myös pdf-versio Fingridin verkkosivuilla:

Fingrid-lehti 1/2024 >

Turvallisilla linjoilla 1/2024 >

Osallistu Fingrid-lehden lukijakyselyyn! Kerro, miten lehti palvelee sinua ja mitä toiveita sinulla on Fingridin viestinnälle. Arvomme kaikkien vastanneiden kesken kolme yllätyspalkintoa. Vastaa Fingrid-lehden lukijakyselyyn >

Lisätiedot:

Marjut Määttänen, Fingrid Oyj, viestintä