17.4.2024 16.06
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

aFRR-reservin energiamarkkina käyttöön 29.5., tekninen liityntä eurooppalaiselle kauppapaikalle siirtyy syksyyn

Fingrid suunnittelee ottavansa käyttöön automaattisen taajuudenpalautusreservin (aFRR) energiamarkkinan 29.5. kello 14, alkuperäisen aikataulun mukaisesti. Uusi energiamarkkina mahdollistaa aFRR-energiatarjousten hinnoittelun lähellä käyttöhetkeä ja optimoi aFRR-reservien käyttöä hinnan mukaan. aFRR-energian hinta tulee mukaan tasepoikkeaman hintaan.

Uusi energiamarkkina on alkuun kansallinen markkina. Fingridin liityntä eurooppalaiselle aFRR-energian kauppapaikalle PICASSOon siirtyy suunnitellusta. Tällä ei ole vaikutusta kansallisen aFRR-energiamarkkinan toimintaan.  Liitynnän siirtyminen johtuu Fingridistä riippumattomista teknisistä haasteista tiedonsiirron toteutuksessa uudelle kauppapaikalle. Fingridin liityntäpäivä PICASSOon tulee olemaan syksyllä 2024. aFRR-energiamarkkina laajenee tarjousalueen ylittäväksi markkinaksi siinä vaiheessa, kun Fingrid ja yksi tai useampi naapurimaan kantaverkkoyhtiö on liittynyt uudelle kauppapaikalle.

Lisätiedot:

Tuomas Mattila, Fingrid Oyj, puh. 030 395 4180
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi

Tarkempia tietoja sivuiltamme: www.fingrid.fi/PICASSO.