11.12.2023 15.00
Ajankohtaista

Turvallisuusympäristön muutokset korostavat Itämeren alueen kantaverkkoyhteistyötä

Itämeren alueen kantaverkkoyhtiöiden johtajat kokoontuivat perjantaina 8. joulukuuta yhteistyökokoukseen. Kantaverkkoyhtiöt tekevät jatkuvaa yhteistyötä sähköjärjestelmän operoinnissa ja suunnittelevat yhdessä sähköjärjestelmän kehittämistä pidemmällä aikavälillä. Tämänkertaisen kokouksen agendalla oli mm. sähkön riittävyys alkaneena talvena, Baltian maiden sähköverkkojen integrointi Keski-Eurooppaan sekä merituulivoiman tulevaisuuden näkymät. Itämeren alueen kantaverkkoyhtiöihin kuuluvat Pohjoismaiden, Baltian, Puolan ja Saksan kantaverkkoyhtiöt.

Sähkön riittävyys Itämeren alueella on alkaneena talvena viime talvea parempi ja sähköpulan riski on vähäinen. Alueen kantaverkkoyhtiöt tekevät aktiivista yhteistyötä ja ovat sitoutuneita auttamaan toisiaan tarpeen vaatiessa. Yhtiöt jakavat keskenään tietoa alueen sähkön toimitusvarmuudesta ja tukevat toisiaan riskien hallitsemiseksi.

Baltian maiden Viron, Latvian ja Liettuan sähköverkot on synkroinoitu Venäjän ja Valko-Venäjän sähköverkkoihin. Synkronointi itäsuuntaan katkaistaan ja Baltian maat synkronoidaan Keski-Euroopan sähköverkkoon vuoden 2025 alussa. Itämeren alueen muut kantaverkkoyhtiöt tukevat Baltian maita tässä prosessissa.

Itämeren alueen kantaverkkoyhtiöt ovat valmistelleet alueen ensimmäistä merituulivoiman kehityssuunnitelmaa, joka julkaistaan tammikuussa 2024. Itämerelle on suunnitteilla huomattavia määriä merituulivoimaa, jonka liittäminen alueen kantaverkkoihin edellyttää merkittäviä yhdessä koordinoituja verkkoinvestointeja.

Itämeren alueen sähkön kantaverkkoyhtiöitä ovat Pohjoismaiden, Baltian, Puolan ja Saksan kantaverkkoyhtiöt Fingrid, Svenska kraftnät, Statnett, Energinet, Elering, AST, Litgrid, PSE ja 50Hertz.

"Kantaverkkoyhtiöiden yhteistyö Itämeren alueella on entistä tärkeämpää vallitsevassa turvallisuusympäristössä. Yhdessä olemme vahvempia”, toteaa Fingridin toimitusjohtaja Jukka Ruusunen.

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Jukka Ruusunen, Fingrid Oyj, puh. 040 593 8428
Strategisen verkkosuunnittelun päällikkö Mikko Heikkilä, Fingrid Oyj, puh. 040 637 4720
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi

Kuvassa ylhäällä vas. Tomas Söderlund, Svenska kraftnät: Kristin Munthe, Statnett; Martina Högberg, Svenska kraftnät, Mikko Heikkilä, Fingrid; Klaus Thostrup, Energinet; Gatis Junghans, AST; Arnis Daugulis, AST; Donatas Matelionis, Litgrid; Robert Paprocki, PSE; Dirk Biermann, 50 Hertz; Michael Heit, 50 Hertz/ENTSO-E. Alhaalla vas. Gunnar Løvås, Statnett; Jukka Ruusunen, Fingrid; Lotta Medelius-Bredhe, Svenska kraftnät; Rolands Irklis, AST; Liutauras Varanavicius, Litgrid; Kalle Kilk, Elering.