1.2.2023 10.51
Ajankohtaista, Lehdistötiedotteet, Sähköjärjestelmä

Suomalaiset jaksoivat säästää sähkönkulutuksessa tammikuussa

Suomalaiset ovat jatkaneet sähkön säästeliästä käyttöä tammikuussa. Lämpötilakorjattuna säästöä tuli viisi prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden. Vuonna 2022 sähkönkulutus laski kokonaisuudessa noin kuusi prosenttia.

Lauhasta ja tuulisesta tammikuusta ja laskeneista sähkön pörssihinnoista huolimatta suomalaiset onnistuivat säästämään tammikuun sähkönkulutuksessa viisi prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Lukemassa on arvioitu lämpötilan vaikutus kulutukseen, jolloin sähkön kulutuksella painotettu keskilämpötila vastaa paremmin viime vuoden tammikuun toteumaa. Vuonna 2022 sähkönkulutus laski kaiken kaikkiaan kuusi prosenttia vuoteen 2021 verrattuna. Sähkönkulutus laski erityisesti vuoden viimeisinä kuukausina, jolloin sähköpulasta alettiin puhua laajemmin.

”Suomalaiset ovat lähteneet todella hienosti mukaan sähkön säästöön. Erityisesti talvikuukausina toteutuneella sähkönkulutuksen vähennyksellä on ollut erittäin merkittävä vaikutus siihen, miten olemme selvinneet tähän saakka sähkön riittävyyden kannalta yksittäisistä haastavammista jaksoista. Aivan vielä emme voi sanoa, että sähköpulan riski pysyisi varmasti hyvin pienenä, ja sähkön säästö on vielä helmikuussakin todella tärkeää mahdollisten pidempien pakkasjaksojen aikana”, Fingridin käyttötoiminnasta vastaava johtaja Tuomas Rauhala toteaa.

Sähkön säästön lisäksi Fingrid käynnisti loppuvuodesta 2022 hankkeen, jossa eri organisaatioilta on pyritty löytämään keinoja joustaa sähkönkulutusta tilanteissa, joissa on niukkuutta sähköstä. Mukaan on saatu toimijoilta joustokykyä jo yli 500 megawatin edestä, mikä vastaa yhden ydinvoimalan tuottamaa sähkön määrää ja voi vähentää huomattavasti kiertävien sähkökatkojen riskiä.

kulutus 2021 GWh

kulutus 2022 GWh

Muutos, %

Elokuu 2022

-3 %

Syyskuu 2022

-7 %

Lokakuu 2022

-7 %

Marraskuu 2022

-9 %

Joulukuu 2022

7 578 (7 978 *)

-10 %

Tammikuu 2023

7 615 (7 862 *)

-5 %

Sähkönkulutus elo-joulukuussa 2021 ja 2022. Tammikuussa verrataan vuosia 2022 ja 2023.
*) Joulukuun luku 7 978 ja tammikuun luku 7 862 on lämpötilakorjattu.

Fingrid varoitti sähköpulan riskistä ensimmäisen kerran loppukesästä 2022. Tuolloin sähkön riittävyyteen vaikuttavina nähtiin kolme keskeistä tekijää: vallitseva säätila, kotimainen sähköntuotantokapasiteetti ml. Olkiluoto 3 -ydinvoimalan käyttöönoton aikataulu sekä sähkökauppa Ruotsin ja Viron kanssa.

Johtaja Tuomas Rauhala, Fingrid Oyj, puh 040 506 4695
Asiantuntija Markku Piironen, Fingrid Oyj, puh. 040 351 1718 (sähkönkäytön tilastot)

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi

Lisätietoa sähköpulasta ja aiemmat Fingridin tiedotteet sähkön riittävyydestä >