4.9.2023 16.51
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

Osallistu flow based -menetelmän syksyn sidosryhmätilaisuuksiin

Siirtoihin perustuvan (flow based) kapasiteetinlaskentamenetelmän käyttöönotto on edennyt kuuden kuukauden mittaiseen rinnakkaisajon viimeiseen vaiheeseen, joka käynnistyi 13.7.2023. Pohjoismaiset kantaverkkoyhtiöt järjestävät syksyn aikana useita sidosryhmätilaisuuksia rinnakkaisajon tuloksista ja käyttöönoton etenemisestä.

Energiavirasto ja muut pohjoismaiset sääntelyviranomaiset vahvistivat heinäkuussa flow based -menetelmän käyttöönoton jatkumisen viimeiseen kuuden kuukauden rinnakkaisajovaiheeseen. Viranomaiset totesivat menetelmän käyttöönottoon liittyvän vielä avoimia kysymyksiä, joita kantaverkkoyhtiöiden tulee tutkia. Tätä pyyntöä ja odotuksia tarkennetaan parhaillaan.

Pohjoismaiset kantaverkkoyhtiöt järjestävät syksyn aikana useita sidosryhmätilaisuuksia, joissa käydään läpi rinnakkaisajon tuloksia ja uuden menetelmän tuomia muutoksia. Lisäksi Fingrid järjestää kansallisen sidosryhmätilaisuuden marraskuussa. Tarkempi ajankohta tiedotetaan myöhemmin.

POHJOISMAISTEN TILAISUUKSIEN AIKATAULUT:

Sidosryhmäwebinaari 15.9.2023 klo 10.00 – 12.00 (Suomen aikaa)

Rinnakkaisajon tulosten läpikäyntitilaisuudet joka toinen torstai 14.9.2023 alkaen klo 10.00 – 12.00 (Suomen aikaa).

Hybridi-tilaisuus 26.10.2023 Tukholmassa

Lisätietoa ja osallistumislinkit pohjoismaisiin tilaisuuksiin Nordic RCC:n sivuilta: Flow-based - Nordic Regional Coordination Centre (nordic-rcc.net)

Lisätietoa:

Meri Viikari, Fingrid Oyj, puh. +358 30 395 4458
flowbased@fingrid.fi

Jos haluat mukaan Fingridin flow based -sähköpostilistalle, lähetä yhteystietosi yllä olevaan sähköpostiosoitteeseen.

Linkki pohjoismaiseen uutiskirjeeseen: News-update-August-29_2023.pdf (nordic-rcc.net)

Linkit sääntelyviranomaisten tiedotteeseen:

NordREG julkaisi vastauksen Flow Based-kapasiteetinlaskentamenetelmän tarkastuspisteen raporttiin | Energiavirasto(suomeksi)

NRA communication regarding the TSOs’ June 2023 EPR report (englanniksi)

Linkki aiempaan tiedotteeseen: Flow based kapasiteetinlaskennan käyttöönotto etenee - Fingrid