27.4.2023 09.53
Ajankohtaista, Sähköjärjestelmä

Olkiluoto 3:n lähivikakoe peruuntui

Fingrid ei päässyt 27.4.2023 testaamaan lähivikakokeessa Olkiluoto 3:n toimivuutta verkossa. Voimalaitoksen omistaja Teollisuuden Voima peruutti kokeen toteutuksen viime metreillä laitostoimittajan lisäanalyysien vuoksi.

Voimalaitosten luotettavaa toimintaa kantaverkossa tapahtuvien vikojen aikana voidaan todentaa tekemällä ns. lähivikakoe. Kokeessa verkkoon tehdään voimalaitoksen lähettyvillä hetkellinen oikosulku, joka aiheuttaa samantyyppisen jännitteen notkahtamisen kuin todellinenkin esim. salamaniskun aiheuttama vika voimalaitoksen lähettyvillä.

”Olkiluoto 3 on noin 1 600 megawatin nettotuotantotehollaan paitsi Suomen, myös pohjoismaisen sähköjärjestelmän suurin yksittäinen voimalaitosyksikkö. Koko sähköjärjestelmän toimivuuden kannalta on tärkeää varmistaa, että voimalaitos toimii vakaasti ja luotettavasti erilaisissa tilanteissa, mukaan lukien myös verkossa tapahtuvat viat. Tämän vuoksi Fingrid suunnitteli erillistä lähivikakoetta Olkiluoto 3:n häiriösietoisuuden varmistamiseksi. Koetta ei päästy kuitenkaan toteuttamaan Olkiluoto 3:n omistajan, Teollisuuden Voiman, viime hetken peruutuksen vuoksi. Peruutuksen syyksi kerrottiin laitostoimittaja Siemensin lisäanalyysit”, kertoo kehityspäällikkö Minna Laasonen Fingridiltä.

Fingridin suunnitelmissa oli toteuttaa Olkiluoto 3:n lähivikakokeen vaatimat muutokset kantaverkkoon siten, että kokeen vaikutukset olisivat olleet muille verkkoon liittyneille mahdollisimman vähäiset. Kantaverkon kytkentämuutokset olisi tehty sähköasemille Huittisissa, Kangasalla, Ulvilassa ja Seinäjoella. Länsirannikolle kytkettyä tuulivoimatuotantoa ehdittiin jo rajoittamaan suunnitellun poikkeavan kantaverkon kytkentätilanteen vuoksi. Tuulivoimatuotannolle ilmoitetut rajoitukset purettiin välittömästi, kun tieto lähivikakokeen peruuntumisesta saatiin.

”On erittäin valitettavaa, että Olkiluoto 3:n lähivikakoetta ei päästy toteuttamaan ja että kokeen peruutus tuli aivan viime hetkellä. Sitä on suunniteltu pitkään ja huolellisesti, ja kokeen toteutukseen oli varattuna kymmeniä fingridiläisiä ja Fingridin palvelutoimittajia", Laasonen kertoo.

Olkiluoto 3:n lähivikakokeen suorittamista ei suunnitella lähitulevaisuudessa.

Minna Laasonen, Fingrid Oyj, puh. 0303 955 132

Voimalaitosten tekniset vaatimukset >