16.2.2023 12.10
Ajankohtaista, Lehdistötiedotteet, Projektit

Fingrid uusii voimajohtoa Nurmijärvellä sähköverkon kehittämiseksi

Suomen kantaverkkoyhtiö Fingrid uusii Nurmijärvellä sijaitsevaa 110 kilovoltin voimajohtoa 11 kilometrin pituudelta alueellisen verkon kehittämiseksi. Voimajohto-osuus uusitaan yhteispylväillä Nurmijärven Sähkön kanssa, millä minimoidaan maankäytölliset vaikutukset.

Nurmijärvellä sijaitsevaa 110 kilovoltin voimajohtoa uusitaan alueellisen käyttövarmuuden parantamiseksi ja siirtokapasiteetin vahvistamiseksi. Voimajohto-osuus uusitaan yhteispylväillä Nurmijärven Sähkön kanssa olemassa olevalle johtokadulle. Yhteispylväillä vältetään tarve johtokadun leventämiselle ja uudelle johtokadulle, mikä minimoi voimajohdon maankäytölliset vaikutukset.

Voimajohdon uusimisella mahdollistetaan verkon alueellinen kehittäminen ja uusien alueella sijaitsevien hankkeiden liittäminen sähköverkkoon. Hankkeella mahdollistetaan esimerkiksi Keskon suunnitteilla olevan logistiikkakeskuksen liityntä Nurmijärven Sähkön verkkoon.

Voimajohtohankkeen yleissuunnittelu valmistuu kesällä 2023. Rakentaminen alkaa syksyllä 2024 ja hanke valmistuu vuosien 2025–2026 aikana.

Lisätiedot:

Timo Kiiveri, Johtaja, Fingrid Oyj,  puh. 040 543 3039