3.3.2023 12.03
Ajankohtaista, Lehdistötiedotteet, Projektit

Fingrid rakentaa kolme sähköasemaa Satakuntaan

Suomen kantaverkkoyhtiö Fingrid rakentaa Nakkilaan, Harjavaltaan ja Kokemäelle kolme uutta sähköasemaa, joilla mahdollistetaan alueella toimivalle teollisuudelle ja uusille hankkeille varma sähkönsaanti. Sähköasemat rakennetaan ympäristöystävällisellä SF6-vapaalla teknologialla.

Fingrid rakentaa Satakuntaan Harjavaltaan, Nakkilaan ja Kokemäelle kolme uutta sähköasemaa yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Sähköasemille liittyvät Caruna, Lammaisten Energia, Länsi-Suomen Voiman Harjavallan vesivoimalaitos, Kolsin Voiman Kolsin vesivoimalaitos ja Boliden Harjavallan tehtaat. Uudet sähköasemat mahdollistavat alueelle suunnitelluille uusille hankkeille liittymisen kantaverkkoon.

Sähköasemat rakennetaan hyödyntäen ympäristöystävällistä SF6-vapaata teknologiaa. SF6 on erinomainen ja pysyvä eristekaasu, jota on perinteisesti käytetty sähkönsiirron kytkinlaitoksissa. Uudet innovaatiot mahdollistavat ilmastolle haitallisesta SF6-eristekaasusta luopumisen, ja Fingridin tavoite on, että kaikki uudet 110 kilovoltin GIS-kojeistot edustavat uutta eristetekniikkaa vuodesta 2025 lähtien.

Sähköasemien rakentaminen alkaa vuonna 2024 ja ne valmistuvat vuonna 2026.

Lisätiedot:

Timo Kiiveri, johtaja, Fingrid Oyj, puh. 040 543 3039