12.6.2023 13.58

Fingrid-lehden 2/2023 teemana energiajärjestelmän uudistaminen

Vuoden toinen Fingrid-lehti on ilmestynyt. Tämän numeron teemana on energiajärjestelmän uudistaminen.

Lehden pääkirjoituksessa Fingridin toimitusjohtaja Jukka Ruusunen iloitsee Suomella olevan tuhannen taalan paikka luoda uutta teollisuutta, jolla ratkotaan maailman päästöongelmia. Uudenlainen teollistuminen tarvitsee hurjan määrän sähköä. Fingridin arvion mukaan teollisuuden investointien tuloksena Suomen sähkönkulutus voi kasvaa tällä vuosikymmenellä jopa 50 prosenttia.

”Mikä tahansa sähkö ei kuitenkaan näissä kisoissa pärjää. Sähkön pitää olla päästötöntä, edullista ja varmaa. Ja sitä sähköä meiltä Suomesta löytyy”, hän kirjoittaa.

Lehden kansijutun haastattelussa Fingridin Laura Ihamäki ja Antti-Juhani Nikkilä kertovat lukuisten toimijoiden kaavailevan Suomeen uusia merituuli- ja aurinkovoimapuistoja. Merituulivoimaa ja teollisen mittakaavan aurinkovoimaa tarvitaan maatuulivoiman rinnalle, jotta Suomi voi vastata vihreän siirtymän ja uusien kulutusinvestointien aiheuttamaan sähkönkulutuksen kasvuun. Merituulivoiman rakentamiseen liittyy vielä monia ratkaistavia asioita.

Fingrid-lehdessä 2/2023 myös muiden muassa:

• Luotettava sähköverkko Suomen kilpailuvalttina. Haastattelussa Nesteen Outi Ervasti, Ren-Gasin Saara Kujala sekä Business Finlandin Markku Kivistö.
  • Ahvenanmaalla toimii Suomen toinen kantaverkkoyhtiö Kraftnät Åland. Haastattelussa toimitusjohtaja Conny Rosenberg.
  • 24 tunnin toimintakykyä testataan. Verkkosääntö varmistaa, että sähköntuotanto on kaikissa tilanteissa mahdollisimman vakaata.
  • Käytännön kysymys: Kuinka paljon jäähdytys kuluttaa ja maksaa? Vastaajana Motivan Teemu Kettunen.

Fingrid-lehti ilmestyy painettuna suomeksi ja englanniksi. Lehden ja liitteen artikkelit julkaistaan vaiheittain myös verkossa www.fingridlehti.fi.  Lehden voi lukea myös pdf-versiona:

Fingrid-lehti 2/2023 >

Lisätiedot: